fredag 8 april 2011

Tacokväll med Beutlers

Väl hemma blev jag efter en stund ensam med våra små och Emma då Lina skulle hämta Elin och M-P skulle hämta Thomas.
Några kaotiska ögonblick blev det då Sanna och William började bli griniga och hungriga, de var på varan ofta men till slut satte sig William och ritade (igen), Emma lekte i barnens rum samt i vardagsrummet medan Sanna ville börja med maten och "hjälpte" mig med grönsakerna.
Då jag började steka köttfärsen så fick jag säga åt henne flera gånger att inte stå vid spisen med pallen och flytta henne men så tar hon sig dit igen.
Sen började hon med en massa andra små grejer som jag inte ville att hon skulle göra och då hon blev frustrerad av alla tillsägelser (antar jag att det var) så slog hon mig på armen.
Det accepterade jag inte så efter att ha sagt till att man får inte slå då det gör ont, så lyfte jag ner henne och sa att hon fick gå därifrån.
Då blev hon jättearg och la sig på golvet, rullade och skrek, hon var så söt men jag lyckades behärska mig och inte le och ta upp henne och trösta.
Men ville ändå ta ett kort varvid hon efter jag tagit ett säger "nej mamma nej" väldigt bestämt så inga fler bilder blev det fast den första blev suddig.
 Snart nog kom förstärkningen och då blev det fullfart med matlagningen.
 Till slut fick vi alla sätta oss och njuta av fredagstacos igen, det var ett tag sedan nu.
 Lite lek och bus senare så var det dags för barnen att sova.
När jag skulle läsa saga till Sanna och William så ville Emma också lyssna, fast jag läste på finska.
 Då  Sanna och Emma satt i Sannas säng och lyssnade ville William också dit, så alla tre satt och lyssnade (från och till) där och hade det mysigt.
 Sen dröjde det inte länge innan alla tre barnen (och Thomas och jag) sov sött.
Själv slumrade jag bara till i några minuter vid nattningen men Thomas vaknade först då Elin skulle lägga sig.
Då tog vi fram Settlers och spelade en omgång.
Det var länge sen senast då vi spelade ihop, roligt var det speciellt då jag vann.
Innan vi själva gick och la oss så kikade jag in på barnen, som vanligt.
Så här låg de då, nästan likadant, i sina sängar.
Ett väldigt trevligt slut på en härlig ledig dag med mina underbara trollungar och vänner.
// Sargit

Inga kommentarer: