tisdag 12 april 2011

Tidig morgon, sen kväll

Att jag kom upp imorse är ett rent under.
Klockan sex på morgonen hade jag väckning och trots segheten och snoozandet så hann jag faktiskt duscha och slänga i mig lite frukost, innan jag började byta blöja och klä på mina små söta sovande trollungar kvart i sju.
Allt gick rätt så smidigt, även om Sanna inte var så förtjust i den tidiga timman.
Men fem i halv åtta lämnade jag dagiset dit barna gick in utan protester.
Sedan har min dag innehållit bland annat fyra "föreställningar" med påskvandring för årskurs två.
Vid en kort paus fångade denna blomma min uppmärksamhet.

Då jag kom hem kvart över åtta så åkte M-P iväg på sin träning.
Barnen sov inte på långa vägar.
Försökte lägga mig bredvid, fixade mer välling då det begärdes av de små samt bytte två bajsblöjor (som jag misstänker fylldes enbart för att slippa vara kvar i sängen).
Försökte se Desperate Housewives, men missade lite här och där då jag fick lyfta i Sanna flera gånger.
Hon blev helt förtvivlad då jag sa till med sträng röst att hon skulle gå tillbaka till sin säng när hon smet ut ur rummet deras. Jag höjde inte ens rösten utan ändrade bara tonen lite och så blev det värsta reaktionen!
Tog en stund för att lugna henne.
Först tio i tio somnade barnen till slut!
Mellan varven då jag var och bar tillbaka någon till sin säng, så lekte de i sängen, läste böcker och pratade glatt med varandra.
Hoppas verkligen att de snart börjar sova snällt och i tid på kvällarna...
// Sargit

1 kommentar:

Thomas sa...

Det är ju sällan vi får Emma att somna tidigare än 20:30 och DET tycker JAG är i senaste laget...

Men än mer fundersam är jag kring tandborstandet. Hur bra är det - egentligen - med att FÖRST borsta tänder och SEDAN dricka välling? Men å andra sidan är det vällingdrickandet som gör att hon somnar över huvud taget... Dilemma! Förhoppningsvis löser det sig med tiden, när hon slutar med välling. :)

Lycka till med era nattningar. Ni får finna tröst i att ni i alla fall inte är ensamma om problemet. :)