fredag 8 april 2011

Skön mamma barn dag

På morgonen väcktes jag av ljudet från lekande barn vid åtta snåret.
Då hade de säkert varit igång ett tag redan.
Själv kunde jag fortsätta att dra mig i sängen en hel timma till!
Var väldigt skönt och väldigt trevligt att få ligga kvar och lyssna hur barnen lekte med varandra.
Hörde bland annat att William vid ett tillfälle satt på soffan i vardagsrummet och sa "Sanna läsa saga, Sanna läsa bok".
Till slut insåg jag att jag nog måste upp och börja dagen då klockan redan passerat nio.
Så här glada var barnen vid blöjbytet, eller inte.
Vad bilden inte avslöjar är att de precis håller på att bråka om djuren.
 Väldigt orutinerad var jag idag, länge sedan jag var ledig en hel dag och ensam med barnen utan några egentliga planer eller måsten.
Först närmare elva kom vi ut genom dörren, fast jag hade tänkt vara igång vid tio i alla fall från början.
Då styrde vi bilen till plantaget. Där fick jag beslutsångest då jag inte visste vilka frön jag ville ha för att kunna så med barnen.
Ville ha vanligt gräs för att så ett litet gräslandskap inför påsken, men det fanns inga små påsar (fick bli kattgräs senare).
Köpte till slut lite smått och gott samt så fick barnen med sig en varsin blomma som de stolt höll fast vid hela bilresan.
 Då vi kom fram så var det en hel del blommor som "ramlat" ner i baksätet, men glada var barnen fortfarande.
Nästa stopp var en tur in till Ica i Valsta för att handla lunch till oss då vi inte hann hem innan, för vi hade bestämt träff på öppna förskolan i Valsta kyrka som öppnade klockan ett.
Fast det blev en sen lunch (då frukosten varit väldigt sen) var barnen inte hungriga.
De hade lyckan att få hela stället för sig själv en stund då alla små barnen hade babyrytmik i ett rum intill.
Först lektes det med barnvagnar,
 sedan med köket och massa annat.
 Det var mycket folk som kom idag, bland annat två tvillingmammor till med sina små.
En av dem var min klasskamrat Ingela från högstadiet med sina tvillingar Liam och Emma.
Fayesa och Hadi kom dit också senare.
Fast det var länge sedan Sanna och William var där, var nog innan de började på dagis, så stortrivdes de och lekte för fullt och brydde sig knappt om vart jag var i rummet.
Några gånger kollade de bara att jag var kvar genom att komma en sväng och sitta i kanske tio sekunder i min famn innan de rusade vidare.
Jag hann med massor av prat med andra föräldrar, gamla som nya bekanta.
Då casper-teatern började satt barnen fascinerat och tittade på.
 Idag handlade den om prinsessan Rosa som var så olycklig då hon längtade så efter något.
Till slut kom det fram till att hon längtade efter en vän att leka med.
 Elin och Emma kom också dit precis då teatern slutade, Lina smet iväg och jobbade lite kort nere på kontoret och lämnade över ansvaret till mig.
Inga problem att ha hand om alla fyra då de lekte så fint med sitt, men upptäckte att jag då och då räknade barnen så att alla var kvar i rummet.
Alla barnen välkomnades fram att titta närmare på dockorna och instrumenten efter teaterns slut, det tackade inte våra små nej till.
M-P kom dit direkt från jobbet och fick passa på att fika medan jag sprang in och handlade allt till middagen.
Kom tillbaka lagom då öppna förskolan stängde.
Medan Lina körde Elin till "Hästis" så tog vi hand om Emma.
Så här får man lätt en tillfällig vagn för trillingar då man är iväg med tre två åringar.
Det var några små saker jag glömt så vi promenerade till affären där M-P fick springa in och handla det, innan vi gick mot bilarna.
Sanna ville inte lämna sin "tron" alls för där trivdes hon bra.
Då vi lämnat tillbaka Emma så var det dags att åka hem igen.
//Sargit

1 kommentar:

Plingan sa...

Det var så trevligt att ses, hoppas vi kan göra om det snart igen! Kram på er :)