måndag 1 november 2010

Flyt på morgonen samt norrländska gener

Imorse flöt allting ovanligt bra.
Kanon att ha hjälp från svärmor då man ska försöka få barnen färdiga för dagis.
Vi var iväg i bra tid och kom till dagis redan kvart i nio istället för nio som det oftast brukar bli...
Vi hade kommit fram ännu tidigare men Sanna envisades med att hon minsann skulle gå hela vägen med sin söta ryggsäck på ryggen.
Jag och Anci gav oss sedan iväg för att storhandla på Maxi för att sedan titta runt i Märsta C innan vi avslutade med en lunch på Alanya.
Gott var det men båda åt vi alldeles för mycket...
Efter att jag skjutsat Anci hem så åkte jag då iväg till jobbet för några timmars arbete.
Hämtade barnen strax efter tre, de var på väldigt gott humör och William verkade inte alls vilja ge sig av därifrån.
Sanna ville promenera även nu, självklart fick hon det.
Men vid carportarna så ledsnade hon och fick sitta i vagnen istället, hon ville hellre bli buren men det orkar inte min rygg med numera.
Medan jag och barnen gick iväg till tvättstugan, där båda förresten hjälpte mig att fylla maskinerna, så förberedde Anci middagen.
Skönt att slippa laga mat igen.
M-P blev glad då han fick höra vad det skulle bli till middag, norrländska nationalrätten: palt!
Vi var lite fundersamma om barnen skulle gilla det eller rata det, men det hade vi inte behövt oroa oss för.
Både Sanna och William åt med god aptit.
Sanna var mest ute efter sylten eller "Hillooo" som hon säger.
William däremot vräkte i sig som en äkta norrlänning.
Han åt nog lite mer än en hel palt själv, och de var ju inte direkt små!
Mer ville han ha, men vi vågade inte ge honom mer så inte han hamnade i den berömda "paltkoman" som vi hört talas om...
Själv har jag smakat palt bara en gång tidigare och gillade inte det då, men idag så var det faktiskt gott.
Detta kanske är en rätt man måste vänja sig vid eller något...
Tvättstuga har vi också hunnit med.
Varför skjuter man fram tvättandet in i det sista för, blir ju så mycket på en gång ju...
Har inte hunnit städa inför imorgon, men får väl dämpa belysningen då gästerna kommer (hihiii...).
Det är väl ändå dags att börja tända lite levande ljus för att höja upp stämningen i höstmörkret eller hur?
// Sargit
P.S.
Angående de bilder som är på väg.
Utrymmet att spara bilder i för denna  blogg gratis är fullt nu, så var tvungen att köpa mer utrymme ikväll.
Men det dröjer ett tag innan vi får tillgång till det extra utrymmet, så därför får ni snällt vänta på att få se hur farmor Ancis paltar ser ut.
Men imorgon ska jag förhoppningsvis få in bilderna...

2 kommentarer:

Lina sa...

Så ni åt palt... utan mig???

Nåja, jag åt faktiskt palt till lunch även om den var gjord i fabrik och säkert inte lika god.

Ses.

Hungriga Thomas sa...

Utan OSS - vi gillar ju faktiskt palt hela familjen, och vi brukar ju tipsa er (MP åtminstone) när vi gör palt... ju... ;)