torsdag 11 november 2010

Mysig torsdagkväll

Ikväll var dansträningen inställd på grund av att vi har ett stort jubileums firande i klubben under helgen.
Så istället för att stressa i mig något ätbart och sedan iväg så kunde jag äta i lugn och ro med familjen.
Efteråt satt jag resten av kvällen i barnens rum och läste böcker med dem.
Blir så imponerad över hur stort deras ordförråd har blivit.
Bara jag pekar på vissa bilder så vet de vad det är och då jag nämner vissa ord så kan de ofta upprepa det jag säger.
Blir mer och mer nyfiken på hur de har det språkmässigt på dagis, då de kan så många ord på finska numera, nästan fler på finska än på svenska känns det som.
Kan de göra sig förstådda eller tror personalen att de pratar "bäbisspråk" då de säger ord på finska?
Svårt att veta för personalen antar jag då de ju inte pratar finska själva...
Ska ta upp det på fredag då vi har ett uppföljningssamtal inbokat på förskolan, då vi får samtala om hur inskolningen och denna första tid har gått.
Så här mysigt hade vi i nästan en och en halvtimma, då vi läste böcker medan pappa sprang till tvättstugan och fixade undan middagsdisken.
 Nöjd var Sanna i alla fall över att få så sitta och mysa med mamma (fast jag själv ser något trött ut på denna bild).
 William ville hellre sitta bredvid med egna böcker att hålla i, men han "läste" med mig och Sanna och talade tydligt om hur en elefant låter med både rörelse och läte: hållandes med ena handen för näsan säger han: muuuuu!
Vad är det du har lärt vår son moster Nadja?)
Han överraskade mig också genom att säga "kala"(=fisk) och då peka ut vart fisken var på en bild med en damm och massa andra djur och natur runtomkring.
Vår söta och kloka trollunge.
Först sista halvtimman blev det lite trångt i min famn då båda ville sitta där.
Men mysigt var det.
// Sargit

3 kommentarer:

Lina sa...

Du behöver inte oroa dig för barnen. De har redan räknat ut att du vill höra de finska orden och att de svenska orden fungerar bättre på dagis. :)

Moster Tina sa...

Moster har så fina syskonbarn!

Princess sa...

Jag har en film från elefant träningen. kan maila den till dig.