lördag 27 november 2010

Pepparkaksbak

Idag var det inplanerat att ha en bakdag hemma, barnen skulle få baka pepparkakor för första gången.
Som sällskap i baket hade vi bjudit över Saga med mamma Johanna och pappa Nisse.
Redan från start så visade våra kära barn att de minsann kunde kavla, de har nog gjort det på dagis antar jag med playdolera eller nåt.
(försökte få in en film här från bakandet men det fungerar inte vet inte varför...)
Men att få till några pepparkakor med formarna var svårare, det var ju så roligt att kavla ju.
Tror Sanna gjorde en halvmåne i början men sen ville hon bara kavla.
Lika för William fast han var mer intresserad av att försöka samla så många formar som möjligt på sin lilla degplätt.
 Saga och William tröttnade snabbare än Sanna på bakandet.
Så medan jag, Sanna och Johanna bakade vidare så sprang de runt och lekte.
Senare då Sanna ledsnade så lyckades vi fånga denna bild då barnen hade väldigt kul med varann.
De satt och vifta med benen och tuggade på tårna med mera medan de väntade på lite frukt.
 Nisse erbjöd sig att laga lunchen då den närmade sig, det tackar vi för, så kunde vi mammor baka slut på degen.
Det blev en väldigt god köttfärssås med spaghetti och alla åt vi med god aptit.
Barnen ville inte alls gå och lägga sig efter denna händelserika förmiddag så det gav vi upp ganska snart.
Tror jag ska införa en tradition att baka pepparkakor dagen innan första advent, det var trevligt.
Då barnen sov senare på kvällen så dekorerade jag det projekt jag började med på förmiddagen.
Mitt allra första pepparkakshus jag bakat själv! (med lite hjälp av min älskling).
Det var mycket bökigare än jag trodde att få ihop bitarna, så muminfamiljen får stå ut med ett lite dragigt hus denna vinter...
// Sargit

2 kommentarer:

mummu sa...

hieno muumitalo.ihan oikeasti.

LIna sa...

Övning ger färdighet.
Jag har aldrig gjort ett pepparkakshus och det är nog lika bra att jag låter bli. Har inte lika mycket tålamod som du med barn som kladdar och kavlar snett. :)