måndag 8 november 2010

Pizza istället för kvällsgröt?

Lite kort om igår; det blev en hemmadag!
Så skönt efter allt som varit på sistone.
Pappa, Helena och min gudmor Seija kom förbi på eftermiddagen.
Jag och Heidi tog bara en kort tur till affären innan lunch då vi inte hade några ägg hemma och skulle göra ugnspannkaka.
Gott blev det.
Kände plötsligt lite inspiration att försöka få vardagen att fungera lite bättre, så jag satte mig ner och med lite hjälp av maken, syrran och Seija gjorde jag en veckomatsedel för fyra veckor framåt!
Så att min käre make slipper komma på vad han ska laga på vardagarna (då jag oftast kommer hem långt efter middag).
Tanken är väl att den ska "rulla på" sedan, ifall man nu inte kommer på något annat som man hellre är sugen på så att säga.
Gjorde även ett städschema som jag hoppas att jag får in rutin på.
Tanken är väl att jag ska städa på fredagarna då jag antingen är ledig eller jobbar halvdag.
Vore skönt att få in den rutinen så att man har ett hopp om att i framtiden få ordning på hushållssysslorna.

Idag var morgonen lite seg, inte så konstigt då mat och sovrutinerna har varit lite si och så under helgen.
Men till slut kom vi iväg till dagis. Är förvånad över att min syster som sover på soffan inte vaknade av barnens morgonhumör.
Efter ett planeringsmöte på jobbet åkte jag iväg en sväng för att skjutsa min syster till flyget då hon skulle åka hem till Tammerfors.
Därefter lämnade jag in bilen på handtvätt, både in och utvändigt, och åkte sedan till jobbet igen.
Hämtade bilen senare på eftermiddagen (tack mamma för skjuts fram och tillbaka).
Så skönt att ha två rena bilar igen, nästan nybilskänsla!
Då jag kom hem så hade familjen precis ätit, det var gårdagens middagsrester, korvstroganoff, och inget blev kvar till mig.
Så jag fick värma en fryspizza (oj så synd...).
Det visade sig då jag skulle äta att även Sanna och William ville ha det jag åt fast de redan ätit.
De gillade det jättemycket!
Blir ingen vana att de får pizza istället för kvällsgröt men just ikväll kändes det lugnare att ge dem en smakbit än att bråka med redan trötta barn.
Strax där efter fick de även välling.
Nu sitter jag och maken i soffan och hoppas på att tystnaden som hörs från barnens rum ska fortsätta natten lång...
// Sargit

Inga kommentarer: