fredag 19 november 2010

Vart tog denna dag vägen?

Som jag misstänkte, och skrev i förra inlägget, så var Sanna trött.
Hon somnade ganska fort i min famn i soffan, men hon var inte den enda som somnade.
Jag vaknade halv tolv och blev lite stressad då jag insåg vad klockan var.
Men skönt var det att sova ut...
Snabbt fixa lunch till oss innan vi gav oss iväg till Märsta C då jag hade tandläkartid där.
Min mamma följde med och såg efter Sanna undertiden.
Väl hemma igen så hämtade jag William från dagis medan min mor gick in med Sanna, som inte var riktigt nöjd med att inte få vara i min famn.
William var på gott humör och ville inte alls gå hem föränn jag nämde att Sanna var hemma och väntade.
Då fick han plötsligt bråttom och sa "xganna, xganna" flera gånger under promenadern hem (svårt att skriva hans uttal på Sanna).
Att hämta barn från dagis utan vagn är något jag inte kommer göra i första taget igen.
Det slutade med att jag fick bära honom hela vägen hem.
Efter mellanmål och fika dök min pappa upp också.
Han blev väl mottagen av barnen som vanligt.
Då min mamma åkt hem (kiitos avusta äiti) så underhöll min pappa barnen medan jag förberedde potatisen inför dagens middag, Moussaka.
Då jag kikade in i barnens rum så möttes jag av denna syn.
Då potatisen var skalade och skivade satt vi alla i vardagsrummet och lekte och pratade i telefon.
Sanna ville nämligen ringa och prata i telefon, först pratade hon med M-P sedan med Tina,
Sen ringde jag upp min syster Heidi som fyller år idag.
Paljon onnea vielä kerran Heidi!
(Är så stolt att jag för en gångs skulle kom ihåg att ringa på rätt dag...).
Så klart ville Sanna och William också prata lite, båda avslutar samtalen i telefon med att vinka och säga "hei hei", så sött.
Här busar (dvs kittlar) morfar med William.
 Men så klart myser de också med varandra.
 Under tiden jag pratade med Heidi i telefon så blev Sannas kropp helt slapp.
Hon somnade i min famn.
Och då morfar underhöll William så passade jag på att läsa tidning en stund. 
Då M-P kom hem från jobbet (via affären) så lyfte vi över Sanna i hans famn så jag kunde börja förbereda middagen.
Hon reagerade inte alls utan sov lugnt vidare.
 Hon sov så djupt att hon inte ens vaknade senare heller då M-P la henne ner på soffan.
William njöt av morfars uppmärksamhet men lekte ändå ganska självständigt med sitt egna lilla zoo.
 Han ville hjälpa till med städningen också fast vi redan fått städat alla golven idag.
 Efter middagen åkte pappa för att hämta Helena medan jag badade barnen och M-P skötte disken.
Pappa och Helena kom tillbaka lagom till att ta emot två rena men blöta barn.
M-P tog nattningen ikväll.
Båda barnen somnade fort så vi vuxna tog fram Settlers och spelade två omgångar.
Tyvärr så vann inte jag, men jag var nära.
Undrar vart min tur i spel tagit vägen då jag förut vann väldigt ofta...
Nu har M-P spelat klart på "Guitar Hero"  så vi ska väl göra oss iordning för träffen med John Blund.
// Sargit

Inga kommentarer: