lördag 13 november 2010

Ändrade planer för kvällen

Inatt höll Sanna oss vakna då hon fick hög feber och antagligen även mardrömmar.
Hon har även idag haft feber, stackarn.
I förmiddags lät min älskade make mig sova lite extra (tack älskling).
Då jag väl klev upp vid tio kände jag mig lite stressad för det var mycket som skulle hinnas med.
Men jag hann med det viktigaste, småröja och damma i vardagsrummet.
M-P byggde ihop en köksstol med hjälp av William.
Han var jätteduktig och kunde stoppa i de långa bultarna/skruvarna i de hål de skulle in i (William alltså).
Efter lunch somnade Sanna rätt snabbt tillsammans med sin far.
Lite senare gick jag in och lämnade över även William till sin fars sövande vård.
 Idag har vi nämligen för första gången städhjälp hemma, därför fick barnen sova i vår säng.
Hon skulle kommit igår men jag hann inte plocka undan så att hon skulle komma åt så vi sköt på det till idag.
Så skönt att få hjälp då vi känner att vi inte hinner med, nu kanske vi får lite mindre stress i vardagen.
Hon dammar inte men annars talar jag om vad jag vill att ha gjort så gör hon det.
Då Sanna har feber så kändes det inte bra att lämna henne ikväll då vi föräldrar skulle på 40-års kalas.
Även om min mor, som skulle vara barnvakt, säkert skulle klarat det men det tar emot att lämna ett sjukt barn hemma och själv gå och festa.
Jag skulle antagligen bara oroat mig för Sanna hela kvällen.
Så jag bestämde mig för att stanna hemma istället och så fick min make åka iväg och festa.
Eller festa och festa, då inte jag är med så får ju han köra och därmed hålla sig nykter...
Min mamma kom hem till oss i alla fall och höll mig sällskap hela kvällen.
Skönt med lite avlastning speciellt då Sanna blir så klängig då hon är sjuk.
Idag på matsedeln stod det pizza, har inte gjort pizza sen barnen föddes och de har inte heller ätit hemmagjord pizza förr.
Men det är ju så mycket godare och så får man välja precis det man själv vill ha på.
Båda barnen var nyfikna på vad jag höll på med så de hämtade stolar att klättra upp på för att se ordentligt.
William ville även hjälpa till så han fick lägga på tomat, paprika, annanas och feta ost.
Sen att jag fick sprida ut hans högar på pizzan senare gjorde inget alls, han var nöjd.
 Sanna, som stått på andra sidan köksbänken i famnen hos momor, roade sig med att nalla godbitar från pizzan, snabb var hon också.
Medan pizzorna gräddades i ugnen så fick William torka bordet.
Jag hade svårt att få honom att sluta med det då han verkligen gillar att städa (hoppas det håller i sig i tonåren).
 Sanna har ofta hjälpt till att duka bordet, så även idag.
Jag ger henne tallrikar, bestick och nu även glas en och en och så går hon till bordet och ställer dem där på rätt plats.
Sen att min och mormors gafflar och knivar hamnade på fyra olika platser är väl en pettitess, inte så lätt för henne att veta att vi vuxna har två bestick medan barnen bara har en var.
Pizzan var god, blev mycket över då jag gjorde två plåtar så nu har jag "lunchpåsar" i frysen att ta med till jobbet ett bra tag framåt, bara jag kommer ihåg det...
Efter badet fick barnen leka en stund till då de sovit så länge på eftermiddagen.
När jag väl la dem i sina sängar så tog det inte lång tid innan de lugnade sig och sov.
Hoppas, hoppas att denna natt blir bättre än förra och att Sanna får sova gott hela natten, vi föräldrar med för den delen.
Nu sitter jag här i min ensamhet och funderar på om jag ska lägga mig eller invänta min makes hemkomst.
Känner jag mig själv rätt så lär jag glömma bort tiden medan jag sitter vid denna makapär och så har jag återigen varit vaken alldeles för länge.
Imorn ska jag upp tidigt, för att vara söndag, då jag ska jobba.
Först Gudstjänst för stora och små i Märsta kyrka och därefter fortsättning med tvillingträff.
Synd bara att det inte är så många som anmält sig till träffen, men vi som är där kommer att ha det trevligt (hoppas ändå på att några till dyker upp).
Nu hör jag stackars Sanna som börjat hosta igen, ska leta fram hostmedicinen till henne.
God fortsatt lördagkväll/natt till er läsare.
// Sargit
p.s.
Har uppdaterat med lite bilder från vår tripp till Nyköping.

Inga kommentarer: