lördag 10 mars 2012

Tandläkarbesök, sagostund och schlagerkväll

Jag har verkligen blivit dålig på att fotografera!
Nåja, får väl berätta lite kort om dagen i alla fall.
Vi började dagen med att jag fick "sova" till åtta(!) innan det var dags att sätta igång dagen.
Janiina stackarn har blivit riktigt förkyld vilket rubbar mat- och sovtiderna rätt mycket.
Vi kom sent iväg trots att M-P redan varit uppe med stortrollen innan jag klev upp, men det gjorde inget verkade det som då vi väl kom till folktandvården en fyra minuter sena.
Idag hade de barnens fest där då alla tre åringarna inbjöds att besöka dem.
Vi har ju varit på ett första besök redan med barnen och denna gång var det ingen skillnad mot det besöket förutom att det fanns ett fiskedamm där barnen fick fiska upp en påse med lite innehåll och så fick de en varsin ballong och "tatuering", Sanna lät de trevliga ungdomarna göra tatuering på henne (en fjäril) men William ville inte men fick den med sig hem.
Ingen av våra troll ville visa upp sina tänderför tandsköterskan, de totalvägrade. Blev lite förvånad då vi övat hemma och de gladerligen gapat och visat hur man gör hos tandläkarn. Men men inget att göra åt så vi får komma dit igen till hösten.
Sen var det dags att styra stegen till bibblan där jag återigen skulle läsa finska sagor.
På vägen dit släpade William sin ballong på marken och jag varnade honom att den skulle spricka men han fortsatte. Strax sa det PANG! Men inte blev han ledsen utan berättade gladerligen resten av dagen att "min ballong gick sönder och så sa den PANG!".
Kul att det kom fler idag och lyssnade på sagor, det var fem barn (plus små syskon) inklusive våra då som lyssnade i ungefär tio minuter innan leken lockade.
Sedan fortsatte jag läsa för den som ville lyssna medan de andra lekte.
Tina kom på eftermiddagen och höll oss sällskap, tack och lov!
Jag var helt plötsligt totalt urpumpad och sänkt och somnade i soffan med Janiina medan Tina lekte med Sanna och William och M-P höll på med datorn eller något.
Tack Tina igen, den tid vi två hinner umgås verkar aldrig infinna sig men vänta bara tills trollen är äldre så ska vi väl också hinna göra annat...
På kvällen kom familjen Beutler till oss för att äta Tacomiddag och se på melodifestivalen.
Jättetrevlig kväll hade vi, morot- och gurkstavar gick hem hos Sanna och William, de gillade till och med att dippa visade det sig.
Här ser du nästan halva gänget i full koncentration på showen.
 Elin var duktig med att hålla i Janiina, så pass att Janiina somnade i hennes famn.
 Sanna och William ville gå och lägga sig innan alla artisterna ens hunnit framföra sina låtar, men kul att de självmant ville gå och lägga sig.
Denna kväll var andra kvällen utan napp för Sanna, hon verkade ångra sig för hon grät efter nappen ett bra tag.
William däremot överraskade och sa "jag vill sova utan napp" och gav sin napp till M-P vid läggningen.
Han somnade utan protester sen medan det tog ett bra tag att trösta Sanna.
Låg och försökte distrahera henne med att prata om annat, bland annat vilken slags paraply hon ville ha.
Till slutinsåg hon att nappen var borta och började se fram emot morogndagen då jag lovat stortrollen att åka iväg med dem själv och köpa de efterlängtade paraplyerna.
Missade en del av melodifestivalen då jag var inne hos barnen, men hann se röstningen i alla fall.
Ingen överraskning direkt över vilka två som skulle ligga i topp, men hade själv önskat att Lisa Miskovsky hade hamnat högre upp.
Antar att jag är hörselskadad men jag hörde inte vad Loreen sjöng mer än några fraser i refrängen, som jag dessutom hörde fel på...
Janiina var inte så intresserad av vad som hände runtomkring henne, hon reagerade knappt då jag la ner henne medan jag gjorde mig själv iordning för sängen.
Stackars Janiina har blivit mer och mer förkyld, så täppt i näsan och så den hemska lätet när hon försöker hosta upp slemmet som hamnar i lungorna. Men ingen feber och hon äter som hon ska så det är väl bara att härda ut med koksaltlösning och nezeril.
// Sargit

1 kommentar:

Moster Tina sa...

Jag väntar! ;)