lördag 24 mars 2012

Sagor och pärlor

Mina söta döttrar på morgonen.
 Pappa leker med stortrollen eller var det med bilarna...
 Idag var det dags för finska sagostunden igen.
Tyvärr kom det inga andra dit än vi men mysigt hade vi det ändå.
Janiina läser bok med sin pappa,
 medan jag läste en hel massa böcker för Sanna och William.
 De verkade aldrig få nog men efter en halvtimma lockade frukten och kakorna som personalen ställt fram åt oss.
 Resten av tiden lekte våra stora troll för sig själv.
William la flera pussel bland annat.
Det gjorde Sanna också och det var så kul att lyssna på deras samtal då de la pussel, Sanna sa bland annat "sluta larva dig, hjälp mig William". Hmm, undrar om pappas språk smittat av sig lite...
Men sen lockade rutschkanan och andra leksaker.
Det finns ett stort Fia med knuff-spel där som de gillar att "spela" med. "Schack matt" sa William flera gånger till M-P:s förvåning, måste kanske ta fram något av våra fem-sex schack-spel.
Efter lunchen var vi rätt trötta allihop men jag var nog tröttast.
Jag somnade i soffan hux flux då jag först skickat M-P till sängs med Janiina då han kännt sig lätt förkyld, tyckte han behövde vila medan jag fixade med lite hushållssysslor.
Men då jag somnade hann jag ju inte med allt...
Sanna försökte prata med mig men ledsnade nog efter ett tag då mina svar var rätt osammanhängande.
Efter en halvtimma vaknar jag till av att William tjatar om att han vill måla.
Jag tyckte det var väldigt tyst så jag frågade var Sanna var och fick till svar "i mamma och pappas säng".
Gick in dit och fick se denna söta syn.
 Så en timma framåt roade William sig med att bygga pärlplattor då han fick syn på dem när jag skulle ta fram målar grejer och ville göra det istället. Jag fixade lite med disk, tvätt och gick igenom pappershögen som samlats under veckan samt fyllde i lite olika papper som jag måste skicka iväg.
William ville att jag skulle sitta med honom vid bordet så det gjorde jag.
 Till slut vaknade Sanna och då ville hon också "pärla", William däremot ville rita med griffeltavlan.
På eftermiddagen kom vaari och Helena till oss.
Efter en god middag, kyckling tjofräsch, så blev det pyjamas och sedan filmmys, "Madagaskar", med chips.

Måste verkligen dela med mig av receptet till Kyckling tjofräschen som vi kallar det:
Ta grillad, stekt eller kokt kycklingfiléer (själv kokar jag filéerna) och skär dem i bitar och lägg i ugnsform. Du kan lägga dem i hela också men själv föredrar jag i bitar.
Häll såsen över kycklingen och strö ost ovanpå efter eget tycke och smak.
Skjuts in i 200grader varm ugn i ca 20min.
Såsen brukar jag själv göra 2,5gånger denna sats till ca 6st filéer.
Rör ihop:
4dl creme fraiche
4msk chilisås
2tsk ljus fransk senap (går med vanlig också)
2tsk dragoon
1tsk franska örter
1tsk fransk salladskrydda
2tsk salt
1tsk svart peppar (grovt eller fint malet)
2 pressade vitlöksklyftor (har även använt mig av vitlökspulver ibland)
Denna måltid kan man förbereda tidigare på dagen för att sedan slänga in i ugnen medan riset kokar till middagen. Servera även grönsaker till så klart.
Tar riset slut men du får kycklinggratängrester över så koka makaroner till istället för ris, funkar det med.
Sent blev det och då vi övertalade Helena att dricka lite Irish coffee med M-P (krävdes inte så mycket övertalning) så fick jag skjutsa hem min "gamle" far och Helena.
Väl hemma stupade jag i säng efter att först ha fixat lite med smått och gott, M-P övergav jag i soffan tittandes på "The Shining".
// Sargit

Inga kommentarer: