fredag 9 mars 2012

Kvällsmys och framsteg

Igår tillbringade jag och Janiina halva dagen hos min mamma. Blev lite promenerande också men kom på i slutet på dagen att jag inte tagit en enda bild på hela dagen!?!
Somnade till slut i soffan med Janiina i famnen mitt i "Unforgettable" så missade slutet, inte första gången den senaste tiden att detta händer och säkert inte den sista.
Idag blev det häng på familjecentrets öppnis och sedan handla på Maxi.
Köpte en varsin present till barnen och då de såg dem så blev de jätteglada och ville prova direkt.
Så av med blöjorna och trosor på (William kallar sina kalsonger för trosor).
Sedan ett besök på pottan varefter de vred upp sina presenter, äggklockorna.
Då äggklockan ringde så sprang de glatt till pottan, behövde inte tjata på dem alls!
De klarade sig utan blöta olyckor hela eftermiddagen och kvällen, men en olycka med nr två blev det för ena trollet.
Undrar när de vågar bajsa i pottan/toaletten?
Idag har vi, jag och stortrollen, "organiserat" i deras rum. Testade att kalla det det istället för att städa och det gick nästan hem. Men de städade faktiskt själv rätt mycket innan leken tog över.
Vi fick middagsgäster ikväll, Tina, vaari, Helena och Helenas mamma Eila.
Här passar Tina på att mysa med sin systerdotter.
 Inte helt otippat så valde Sanna att Helena skulle läsa saga ikväll, så här sitter Helena med tre sagolyssnare.
 Sanna och William var jättetrötta, speciellt William som knappt lyckades hålla ögonen öppna.
Så mysig känsla då han slog sina armar om mig då jag bar honom till sängs, han gör precis likadant på mornarna när han vill bli buren från sängen till soffan. Lillgos!
Annars är han rätt snål med sina kramar och pussar men just då han är trött vill han vara nära.
Sanna fortsatte som vanligt pladdra på för sig själv i sängen och så klart blev det ett toabesök också för att fördröja somnandet.
Mitt under toabesöket, då jag satt med henne där så sa hon "jag vill sova utan napp" och så gav hon mig nappen. Snabbt som attan stoppade jag undan nappen och gav henne berömmande ord.
Och hör och häpna hon frågade inte efter nappen en enda gång och somnade utan den till slut, efter lite lek i sängen. Så nu blir det till att komma iväg med henne och köpa ett paraply som utlovat.
Då våra gäster begav sig hemåt så avslutade jag och M-P kvällen med en film "Red riding hood".
Inte den bästa film jag sett och enligt M-P så var det slutet som förstörde men vet inte om jag håller med. Var andra faktorer som störde för mig.
Men trevligt var det att se en film i sällskap med min älskling, och Janiina sovandes i famnen såklart.
Nu har jag fått lite datatid också men sängen lockar då det imorgon är en lång dag.
Barnen ska på sitt första riktiga tandläkarbesök!
Få se hur det går men vi har ju övat hemma lite på vad man gör där, att tandläkarn räknar alla tänderna och hur man måste göra med munnen då.
// Sargit

Inga kommentarer: