tisdag 27 mars 2012

Huslige William

Sjukstugan fortsätter här hemma för Sanna, inatt hade hon såpass hög feber att hon kräktes ner både sig och sin säng. Hoppas att det var därför i alla fall och inte annat.
Så resten av natten sov hon och jag i soffan och vid fyra då Janiina vaknade för mat fick hon också hålla oss sällskap.
Men hör och häpna så sov Janiina i sin egna säng mellan elva och fyra!
Sanna hade fortfarande feber idag men det märktes inte om man inte kände hennes kroppsvärme.
Hon lekte, pärlade, dansade och pratade på som ingenting. En riktig babbelmaja.
Men efter lunch tog energin slut och hon skulle vila lite i soffan sa hon.
Medan hon vilade så hjälpte William mig med tvätten, först bära de rena vikta iväg och sedan fylla en ny maskin.
 Sanna sov sött i soffan i över en timma, tittade till henne då coh då och alltid låg hon i en ny ställning.
 Jag och William bestämde oss för att baka scones till mellanmålsfikat.
Janiina var missnöjd som vanligt men så fort hon fick vara i famnen var det lugnt, så hon fick hänga i bb-tain igen där hon sov gott under hela baket och lite till.
William skötte allt från att hälla i ingredienser till att röra om, jag fick blanda den kladdigaste biten dock då han vägrade kladda ner sig "det är kladdigt" sa han och rynkade på näsan.
Men att sedan platta till degen på bordet gjorde han gärna efter att jag visat en gång hur man gör.
 Han ville använda kaveln också vilekt ju gick bra. Han skar degen i lagom bitar också, lite olika stora blev de ju men då kan man ju välja själv vilken storlek man vill äta sen...
Pensla med ägg och strö råsocker över gskötte han också. 
 Själva gräddandet i ugnen skötte dock jag då han är en aning för kort i rocken för det, hihii.
 Här ser ni resultatet i alla fall.
 Under baket mms:ade jag en bild på vår bagare till min pappa och lockade över dem på fika.
Barnen blev väldigt glada då vaari och Helena kom.
Sedan högg vi in på de mummsiga engelska sconesen.
Lovade dock Sanna att hon skulle få baka en annan dag då hon blev lite ledsen över at tha missat att få vara med idag. Få se vad vi ska hitta på, några förslag? 
Efter fikat blev det lite soffmys.
M-P kom hem precis i tid för att hinna säga hej till våra gäster som skulle hem till middagen.
Medan maten kokade på spisen fick barnen vara ute en stund, båda ville ha sina nya fina mössor på sig.
M-P hann påbörja maten innan han skulle iväg på ett ärende, så jag blev själv med barnen.
Gick rätt lugnt fram till läggningen då William övertrött som han var ville "vara vaken hela dan!"
Tur jag hade maken till hjälp ett tag där innan ha åkte iväg på träning.
Men William somande rätt fort då han väl kom i sängen, Janiina somnade i min famn men den som var pigg och vaken var Sanna.
Hon pratade och pratade, läste bok och pratade och visade inte ett tecken på trötthet.
Svårt det där då hon behöver sova middag då hon är sjuk men gör hon det så sover hon inte på kvällen...
Hon somnade till slut nyss och då är klockan snart halv elva!
Ska sätta igång lite varmvatten till kvälls théet nu då min älskling borde vara hemma snart.
Lite kvällsfika och sedan sova för min del medan maken får ta plats i soffan med Sanna denna natt...
// Sargit

Inga kommentarer: