lördag 17 mars 2012

Fixar lördag

Idag fick vi hjälp av flera vänner med diverse saker som vi inte hunnit med, bra att bestämma med andra när saker ska göras för då kan man inte skjuta på det längre, hihii.
Först kom två änglar i form av unga killar, John och Jimmy, som ställde sig till vårt förfogande efter att jag beklagat mig på fb förra veckan och önskat mig en hustomte eller två.
John har ju hjälpt oss tidigare också under vår flytt, han är en av "mina" ungdomar på jobbet. Jimmy är också en av "våra" ungdomar men jag själv har inte varit hans ledare, jag lärde känna honom på konfirmationslägret förra året.
Dessa härliga änglar satte igång att få upp gardinstången i Sanna och Williams rum, fast de aldrig gjort sådant förut. Men upp kom den till slut.
Sen fick vi även hjälp av vår vän Linnea att beskära äppelträdet, bra med utbildade vänner som har många gåvor.
 Sanna och William ville vara ute.
Först stod de och tittade på vad Linnea gjorde, lite som "va får man göra så?!?"
Innan de började leka, bland annat cykla och senare blåsa såpbubblor.
Både Sanna och William brukar ju vara väldigt blyga då det kommer folk de inte känner inget undantag idag.
Men de smälte rätt fort. Vi blev dock lite förvånade att Jimmy, som de aldrig träffat förut, blev accepterad som bus-kompis. 
Linnea och Laszlo blev också accepterade under dagen.
På grund av sjukdomar så har de inte hunnit bekanta sig med Janiina än, så idag fick de träffa henne för första gången.
Janiina (som sovit i bärsjalen hos mig under förmiddagen) trivdes bra i deras famnar.
Gjorde fläskpannkaka till lunch till oss alla, tyvärr blev jag distraherad och den blev lite bränd i kanterna och botten. Men alla åt med god aptit och sa att det var gott, och det var det om man inte åt det brända... 
Då John och Jimmy var tvungna att gå så fortsatte vi andra med lite små fix hemma.
M-P åkte också iväg på ett ärende och då stortrollen lekte snällt så möblerade vi om lite för att förbereda plats inför barnens nya garderob.
Laszlo flyttade deras lillagarderob in i Janiinas blivande rum och så flyttadejag och Linnea på de stora garderoberna i det rummet till en annan vägg (medan Laszlo underhöll Janiina), för att få plats med byrån från barnens rum sen.
Mycket grejer döljer sig i våra skåp, ska bli skönt den dagen vi hinner gå igenom och rensa i allt.
Då barnen såg skaparlådorna så ville de såklart måla.
Sedan rita med kritor/pennor, Sanna ritade en rutchkana fick jag veta.
 En stund under eftermiddagen då jag kikade in i barnens rum så låg William nerbäddad i docksängen.
Även Sanna låg där ibland och så turades de om att bädda ner varandra.
Linnea och Laszlo åkte hem en sväng för att göra sig iordning för en födelsedagsfest men sen kom de tillbaka lagom till middagen, Moussaka.
Då barnen var redo för sängen så gick våra gäster och M-P till festen, själv lyckades jag få stortrollen i säng och de somnade efter ett tag även om de inte gillade att pappa gick iväg...
Då Janiina fått mat så var tanken att jag skulle surfa lite men råkade somna med henne i famnen på soffan.
Vaknade närmare tolv! Då sov Janiina fortfarande så jag surfade lite kort och såg på "Long kiss godnight" som kom på tv, den var halvvägs redan men bra är den så såg slutet innan jag till slut gick till sängs.
Maken har jag ingen aning om när han kom hem men trevligt verkade han ha haft det.
// Sargit

Inga kommentarer: