fredag 16 mars 2012

Spontan tur till Uppsala

På förmiddagen fick jag och Janiina besök av Jane och hennes dotter Linn.
Väldigt trevligt var det att umgås igen, var alldeles för länge sen.
Efter lunch och fika skulle mina gäster vidare, då åkte jag och Janiina iväg på lite ärenden.
På hemvägen ringer Helena och undrar om jag ville följa med till Uppsala med dem.
Och fast jag egentligen borde fixat hemma med lite grejer så tackade jag ja och åkte då för att hämta Sanna och William tidigare än planerat.
Gick lätt att få med dem från dagis då jag berättade vad vi skulle göra och med vilka.
Sanna somnade i bilen på vägen dit, vet inte om William också gjorde det.
Då jag inte hittar alls i Uppsala innerstad så körde vi följa John med bilarna, svårt var det att hitta parkering och vi råkade nog köra en sväng lite olagligt också på en enkelriktad gata, oopps.
Men väl framme var barnen väldigt glada åt att få träffa Helena och vaari.
Det slutade med att jag gick barnlös bredvid då min pappa tog vagnen med Janiina,
 medan Helena tog stortrollen. Eller om det var dem som tog henne...
 Hann inte fota så mycket då vi väl kom dit vi skulle, men barnen skötte sig exemplariskt.
Helena skulle nämligen prova sin klänning till min systers bröllop, den behövde kortas och sys in lite.
Sen tittade vi lite grann på kostymer till min pappa men hittade tyvärr inget som vi fastnade för.
Så här såg det ut då vi gick tillbaka till bilarna.
Stackars Janiina fortsätter att hosta, låter riktigt hemskt då hon försöker få upp slem ur lungorna.
Som tur är så är det inte hela tiden utan då hon legat ner länge, så upprätt läge är det som gäller.
Sanna och William städade sitt rum idag, Sanna minre villig men gjorde lite i alla fall.
Imorgon ska M-P nämligen bygga ihop deras garderob och vi sa att då behöver golvet vara tomt så att det finns plats att bygga den. William sa då flera gånger "då kommer John, John ska hjälpa pappa bygga stora vaatekaappi" (=garderob).
John, en av "mina" ungdomar har nämligen erbjudit sin hjälp imorn då vi ska fixa och dona hemma, bland annat få upp gardinstängerna.
Nu är det alldeles för sent, snart halv två på natten, så ska nog pallra mig till sängs.
// Sargit

1 kommentar:

farmor Anci sa...

Vilket himla bra kort på Helena!