tisdag 6 mars 2012

Huset fullt

Idag tillbringade jag förmiddagen i Sigtuna hos min vän Eva som är i väntans tider.
Vi satt och bara slappade och pratade och självklart åkte våra telefoner fram för lite surffande också, slumrade till också lite kort då Janiina sov i några minuter efter amningen.
Janiina hade sovit på vägen dit men hon vaknade så fort jag stannade bilen och sen var hon vaken mest hela tiden.
Hon vill ju inte missa något verkar det som då vi är iväg någonstans eller har gäster hemma.
Så när vi kom hem strax före ett trodde jag att det inte skulle vara några problem att få henne att somna och såg själv också fram emot en tupplur. Tji fick jag.
Janiina hade inga planer på att sova, mest för att hennes mage verkade krångla, stackarn.
Så inte blev det någon välbehövlig vila för mig heller.
M-P hann hem tidigt idag så vi gick tillsammans och hämtade Sanna och William från dagis.
De blev glada av att se oss och så var det inte några problem att få dem med sig idag då de såg fram emot att få träffa de gäster vi skulle få idag.
Emma och Elin skulle nämligen få tillbringa kvällen med oss.
Här leker barnaskaran med lite av varje, behöver jag berätta att rummet inte längre är städat?
 Förresten, Sanna sa plötsligt på hemvägen att hon inte ville ha någon blöja på sig för Emma har ingen blöja.
Så när våra gäster anlände påmindes hon om vad hon sagt och ville vara utan blöja och ha trosor istället.
Det fick hon och hon var jätteduktig. Inga olyckor på hela kvällen och hon gick på pottan två gånger utan påminnelse!
Duktig stor tjej vi har.
Janiina fortsatte vara mindre nöjd men till slut så somnade hon i M-P:s famn vid matbordet.
Då jag tog kort på dem så såg M-P så allvarlig ut så jag bad han le lite, det gjorde han lite överdrivet som du ser.
 Min gudmor Seija kom och hälsade på.
Sanna verkade komma ihåg henne då det inte fanns någon blyghet alls hos henne och hon ville till och med att Seija skulle läsa saga för henne "suomeksi" (= på finska).
Janiina trivdes bra i Seijas famn också.
Att få fyra av fem barn till sängs gick mycket smidigare än jag trott.
Kan ha varit att alla var rätt trötta då det inte var några större problem att få dem att ta på sig pyjamaser och borsta tänderna.
Janiina var den som somnade sist, hon hade bara små slumrat oroligt till en början, sen vågade jag knappt röra mig för att inte riskera att hon skulle vakna.
Då Thomas kom för att hämta sina barn så hjälpte M-P honom att bära Emma till bilen.
Så tungt barn kan sova! De verkade inte reagera alls då de bars ut och när M-P kom in igen fick jag höra att han till och med halkat och ramlat raklång på rygg med Emma i famnen utan att hon vaknat!?!
Tur att varken M-P eller Emma skadade sig i fallet...
Nu är det dags för sängen och försöka läsa några sidor till i min bok...
// Sargit

Inga kommentarer: