onsdag 7 mars 2012

Sömnlös tös i vårsolen

Idag blev en lite uppochner-dag för Janiina verkar det som.
Vi försov oss rejält idag efter en lite tuffare natt med flera matningar för lilltrollet.
Sanna och William kom och väckte mig tjugo över åtta!
Då sov Janiina fortfarande och fortsatte sova till nio...
Insåg att det inte var någon idé att stressa så ringde och sa att barnen kommer senare till dagis idag.
Normal burkar Janiina somna nästan så fort vi kommer ut genom dörren, men inte idag.
Hon var vaken hela vägen till och från förskolan, hennes ögon stängdes precis då vi kom runt hörnet fram till vårt hus.
Jag tänkte att ok nu sover hon väl ett tag och lät vagnen stå kvar ute med ytterdörren öppen så jag skulle höra henne.
 Men det dröjde inte mer än tre minuter så var hon vaken och missnöjd.
Hela förmiddagen försökte jag få henne nöjd på olika sätt men hennes stackars mage verkade krångla idag, både kräkningar och gaser fick hon utstå, så hon mer bara vilade ögonen några minuter då och då men så fort jag försökte lägga henne ifrån mig för att ta hand om tvätten som väntade så vaknade hon.
Till slut så gav jag upp och klädde på oss och gick ut med henne, tvätten skulle inte springa någonstans utan vänta på mig till senare.
Jag tog mig till Valsta kyrkan där det var sopplunch idag.
Janiina sov hela vägen dit! Vilket var väl en tjugo minuter, men då vagnen stannat så dröjde det inte länge innan hon var vaken igen.
Men nu var hon lite nöjdare och ville inte missa något.
Då jag kom hem efter en promenad, då hon sov halva vägen, så var jag så trött att jag hoppades att hon skulle sova med mig på soffan, då hon också verkade rätt slut.
Men icke, förmiddagen upprepades med skillnaden att hon inte vilade ögonen alls under hela eftermiddagen.
Då det var dags att hämta stortrollen så var hon fortfarande vaken. Lite slumrade hon till på hemvägen.
Sanna och William ville leka på lekplatsen en stund så fast det blåste isbjörnar så gick vi dit, Fayeza skulle också komma dit med Hadi och Mahdi så att de fick lite frisk luft.
Sanna och William hittade ett favorit ställe och sprang dit då och då och sa "jag ska klättra upp i trädet" och "kan du hjälpa mig klättra upp" och när svaret blev nej jag orkar inte lyfta er så högt så sa William "pappa orkar lyfta, han är jättestark och jättelång".
Men nu var ju pappsen inte med så de fick nöja sig med att "klättra" själva.
 Här tittar de längtansfullt upp på grenarna.
 Sedan blev det lite karusell, de satte sig där och ville att jag skulle snurra dem.
"Jag blir snurrig!" sa Sanna glatt då karusellen stannade.
 Hadi ville inte snurra tillsammans med dem men efter att ha sett hur de gjorde så provade han senare själv på det.
Men sen tyckte jag att jag frysit länge nog så föreslog att vi skulle gå till vår baksida där det inte blåste så mycket.
En kort stund gick barnen med på det innan Sanna och William kom på att de ville in och leka.
Då sa vi adjö till Fayeza, Hadi och Mahdi och gick in.
När M-P kom hem så fick han ta Janiina (som var vaken så klart) och lägga sig med henne i fåtöljen.
Hon somnade nästan på en gång och sov sedan i fem timmar i sträck!
Hon reagerade knappt då jag tog över så att M-P fick äta.
Insåg på kvällen att vi inte har så många bilder med mig och Janiina då det är oftast jag som fotar med min "kamera" (det vill säga mobilen).
Så medan jag låg där med Janiina i famnen så tog jag själv några bilder på oss, glömde dock bort hur trött jag var och det syntes på de flesta bilderna. 
Slumrade till under "Tunnelbanan" men lyckades hålla mig vaken genom dubbelavsnitten av "Greys anatomy".
Orkade med lite datatid också då jag fick datorn av M-P som haft sin spelkväll, men inte så länge...
// Sargit

Inga kommentarer: