onsdag 7 november 2012

Vilodag

Imorse kände jag att jag behövde en dag hemma, inget spring inget besökande någonstans utan bara vara. Så meddelade min kollega att jag blir hemma idag.
Då jag lämnat stortrollen på dagis så tog jag en långpromenad i solen och vinden från antarktis.
Hoppades att Janiina skulle somna under promenaden då hon verkade så grinig och trött. Men icke.
Efter 45minuter gav jag upp och gick hem men i samma stund som jag kom in så började hennes ögonlock sjunka. Istället för att lyfta henne ur vagnen med risk att hon skulle vakna till så lät jag henne somna där. Och för ovanlighetens skull så sov hon i två hela timmar!
Jag passade på att lata mig i soffan och uppdatera i bloggen lite som jag redan skrev om i förra inlägget.
Efter lunch så hämtade vi Sanna och William. Och då vi hade hela eftermiddagen framför oss så trotsade vi vinden igen och lekte ute en bra stund.
Vi började med gungorna.
Sanna och William tyckte det var jättekul att Janiina fick gunga också och de ville gärna hjälpa till att ge fart. Bådar gott inför framtiden så slipper jag ensam stå och gunga henne då hon har visat tecken på att gilla det lika mycket som Sanna.
Kul hade hon och minst lika kul såg det ut att stortrollen hade.
Vi gick igenom tre lekplatser med en kort mellanlandning hemma för toa besök och för att hämta spadar och hinkar.
Men sen började Janiina bli kall om nosen tyckte jag så jag övertalade stortrollen att vända hemåt.
Resten av eftermiddagen flöt på som vanligt med en blandning av harmoniskt lekande syskon och retande och bråkande om vartannat.
Gitarrspelande hans det också med, tyvärr är min gitarr väldigt ostämd och jag lyckas inte få till det riktigt med stämaparaten. Och inte blev det bättre då jag fick "hjälp" att spela gitarr.
Efter middagen gick jag iväg på styrelsemöte och lämnade kvällsbestyren åt min älskade make.
Då jag kom hem sov bara Janiina, vilket jag redan gissat mig till att det skulle vara så.
M-P åkte iväg på en extra träning för att ställa upp för en kompis lag som behövde inhopp.
Själv började jag strötitta på Twilight på femman medan Sanna och William kom med den ena efter den andra förevändningen för att inte sova. Men somna gjorde de till slut och jag fortsatte kvällen med både tv:n och datorn som sällskap.
Nu avrundar jag kvällen som vanligt med kvällsfika med älsklingen som kommit hem från sin träning.
// Sargit

Inga kommentarer: