måndag 12 november 2012

Idag har vi tapetserat

Förmiddagen var tuff på många sätt.
Barnen var helt ur gängorna och bytte humör från ena stunden till den andra.
Inte blev dagen bättre heller på grund av tjafs med syrran min *suck* blev på riktigt dåligt humör men försökte dölja det för barnen, tror jag lyckades.
Gjorde försök att roa dem på olika sätt och då de stundom lekte fint så passade jag på att vika tvätt.
Vi ritade med krittavlorna medan Janiina sov.
Då det var dags för Sannas dans så fick vi bråttom iväg, stressade iväg och hann i god tid dit.
Men då vägrade Sanna gå in och vara med. Försökte locka och muta men icke så det var bara att åka hem igen.
Hade lovat barnen att vi skulle tapetsera deras dockhus, de var eld och lågor och ville ha rosa, svart och lila väggar. Hade tyvärr inte de färger på papper men lyckades övertala dem om det vi hade med löfte att vi kunde ändra det senare om de ville.
Men först mellanmål, och då ville Sanna hjälpa till att mata Janiina.

Janiina verkade nöjd.
 Sen satte vi igång. Hann inte fota så mycket tyvärr då Janiina hängde också med.
Men kul hade vi. Sanna och William turades om att sköta limmet.
De hjälpte till att klippa tapeten också (men sen jämnade jag till passformen såklart).
 Båda hjälpte till att både skruva isär och skruva fast väggen med sexkantsnyckeln, riktigt duktiga var de också.
Och sen lekte de med dockhuset resten av kvällen.
 Fint blev det om man inte tittade för noga på det, hihii, lovade mig själv att aldrig bli tapetserare i alla fall.
Men huvudsaken att barnen var nöjda.
Upptäckte att de faktiskt saknar sovrumsmöbler och vissa köksmöbler i dockhuset. Får väl gå på jakt på blocket efter sådana.
På kvällen röstade maken fram att jag skulle gå på föräldramötet på barnens föskola, då jag berättade för Sanna och William att jag skulle få gå och leka på deras förskola skrattade de och sa "nej mamma, du ska dit på möte".
Så det gjorde jag och blev ännu mer imponerad över deras tänk.
Funderade på allvar hur jag skulle lyckas få tillbringa mina dagar där med alla aktiviteterna istället för hemma eller på jobbet.
Barnen får nämligen välja på olika aktiviteter på tis-tors förmiddag.
Det är utevistelse, byggrummet, drama (röris m.m.), skaparverkstad och teknik och naturvetenskap.
Vi fick gå runt i rummen där aktiviteterna hölls och så berättade de närmare om vad de gör då.
Blev sugen som sagt att själv sätta igång med allt roligt...
Barnen var fortfarande vakna då jag kom hem så jag satt en bra stund hos dem och pratade med dem.
Jag berättade vad jag fått göra på förskolan deras och frågade dem först vilka aktiviteter de tyckte om, vilka som var deras favoriter, innan jag berättade vad jag fått höra om de olika aktiviteterna.
Vi hade ett väldigt trevligt samtal, försökte sälja in att de skulle testa teknik och naturkunskaps aktiviteten men tror inte att de "köpte" det.
// Sargit
p.s.
Förskolan ska strax även få ett snickarrum och efterlyser spikar, skruvar m.m. dit.
De efterlyser även knappar, tyger och toa- och hushållsrullar till skaparverkstan.
Så har du något till övers så hojta till...

Inga kommentarer: