måndag 5 november 2012

Mina monster

Morgonen började med bråk mellan barnen om en leksak.
Det gick till och med så långt att de slogs (!) ordentligt och självklart blir Janiina rädd och ledsen då de andra två busarna skriker och bråkar så.
Så jag går in tar bort saken i fråga (vilket var en av Janiinas leksaker) och placerar trollen i varsin sida i rummet och går ut med Janiina.
Skriket fortsätter ett tag men efter en stund så tystnar det och så hör jag hur William säger "Förlåt Sanna".
Tysnad.
"Förlåt Sanna förlåt. Nu måste du säga förlåt till mig. Man måste säga förlåt då man har bråkat".
Oj så stolt jag blev över honom då, kändes bra i mitt mammahjärta då.
Sanna fortsatte sura och sa "Jag vill inte säga förlåt".
Jag gick in till dem, med en nu lugn Janiina, och så pratade vi en stund om det som hänt och plötsligt var det som bortglömt och de fortsatte leka som om inget hänt. Inte särskilt långsinta de inte...
Då Janiina vaknade efter en ovanligt lång tupplur strax före lunch så åkte vi till min mamma för att äta och tillbringa eftermiddagen där fram till Sannas danslektion.
Sanna och William tjatade och tjatade innan om att de ville måla sig i ansiktet, så vi tog med oss färgerna och efter lunch så målade jag dem.
Monster ville de bli, men sen ändrade William sig och ville bli dinosaurie (då han pekade på den bilden i instruktionsboken som medföljde färgerna).
Så här fina monster har vi.
Glada var de och så stolta över sina ansiktsmålningar att de nästan bosatte sig vid spegeln i badrummet sen.
Då vi sen skulle iväg till dansen så ville William följa med mummu till hennes möte istället, så då stressade vi tjejer iväg själva.
Blev några minuter sena men Sanna-monstret smög snabbt in genom dörren till danssalen.
Det visade sig sen att ett monster kan inte göra si eller så (enligt monstret i fråga) utan ett monster bara kunde titta på mot slutet av lektionen... "ett monster kan inte vara med i ett tigertåg heller" fick jag höra sen.
Väl hemma tog vi en kort promenad innan vi gick in i värmen, strax efter oss kom även M-P hem som haft en tuff dag idag på jobbet.
Sanna ville hjälpa till med matlagningen, hon verkade riktigt njuta av att få nästan hela uppmärksamheten från oss ikväll.
Mycket gos och så klart pusskalas blev det under matlagningen.
 Mummu och William kom hem lagom då maten var klar, men då hade både han och Sanna fått nog av sina ansiktsmålningar så de blev borttvättade innan vi satte oss till bords.
Alla tre barnen fick ta ett bad efter maten och sedan var det dags för saga med mera innan strotrollen fick gå i säng.
De var inte så lätt övertalade ikväll, väldigt mycket testande av tålamod och kaxande från unge herrns sida...
Råkade få syn på hibiskusen som blommar då jag kom ut från barnens rum.
Så fin den är! Och jag räknade till hela 7 knoppar i olika storlekar, vissa slår nog ut de med snart, om de inte ramlar innan dess vill säga som de ibland gör.
Och jag som trott att nu ger den upp och dör snart, men den är tåligare än vad man tror den här växten.
Nu ska det bli lite kvällsfika med maken innan jag kryper till sängs, ska jobba imorn.
Så tyvärr får bilderna från förra månaden vänta ett tag till...
// Sargit

3 kommentarer:

Nina sa...

tätin silmissä noi näyttää hyvin vahvasti Teinimutantti ninja kilpikonnilta;)

farmor Anci sa...

sicka gräsliga monster =)

farmor Anci sa...

jag å har haft några blommor på min hibiskus nyligt