söndag 8 maj 2011

Finsk morsdagsfirande

Då det ju är finsk morsdag idag så åkte vi till Valsta kyrkan till gudstjänsten på finska på eftermiddagen.
Vi kom som vanligt sent men smög oss in så gott det nu går med ett par tvååringar (M-P fick ta det lugnt i församlingshemmet och läsa tidning i lugn och ro under tiden).
Barnen var nöjda nästan hela tiden i kyrkbänken, så länge de fick leka med mitt Frälsarkransarmband och psalmböckerna.
Då de bråkade om mitt armband så var det ju tur att Terttu (som satt bakom oss) hade ett likadant att låna ut...
 Efter gudstjänsten var det morsdagsfirande i församlingssalen.
Där tog mummu över barnen sedan då jag och M-P skulle iväg på övning igen inför convention.
Långt senare då jag kom tillbaka (då jag hade ett till möte efteråt) så hade M-P, Sanna och William redan ätit hos min mor.
Så medan jag åt så busade barnen runt och hade hur roligt som helst.
Här serverar de thé till oss och varandra medan vi vuxna dricker riktigt thé och äter tårta.
 Efter fikat så hade barnen konsert i ungefär tjugominuter, undrar vad grannarna tänkte om den serenaden.
Här kommer en liten snutt av alla filmerna på deras fina sång jag spelade in.
 Till slut lyckades vi övertala dem att lägga ifrån sig "mikrofonerna" och ta på sig skorna.
Medan M-P hämtade bilen så fick barnen leka lite till ute.
Min mamma höll oss sällskap i väntan.
Hyvää äitienpäivää äiti!
 Mycket rutchkana blev det , flera gånger om.
Men efter en stund började de klättra runt istället.
William leker tittut.
 Och så klart upptäckte de sandlådan och de leksaker som var kvar där.
 De fick med sig en hel del sand i vikningen vid byxbena också, upptäckte jag då det var dags för pyjamas.
Sanna och William var väldigt svår övertalade att följa med i bilen och sedan hem, de ville hellre fortsätta leka ute.
Efter lite välling samt skype-samtal med farmor och faster Anna-Maria, så somnade barnen innan första låten på godnattskivna var slut.
Trötta små troll hade vi ikväll.
// Sargit

1 kommentar:

farmor Anci sa...

Vilket fint kort på mormor