lördag 21 maj 2011

En trevlig lördag

Vid frukost började vi fundera på vem som skulle få barnens nappar då det väl var dags.
Valet föll på Mumintrollet. Då frågade vi om barnen ville ge sina nappar till Mumin på sommaren, då räckte båda fram sina nappar på en gång.
Så de börjar nog vara redo egentligen men vi tror det blir lättare på semestern att sluta helt.
Nu har de napparna bara då de ska sova men vi har upptäckt att de ogärna skiljs från sin napp just på morgonen.
Idag på skogsknopp fick alla barnen fyra färgade lappar och så skulle vi leta efter något i naturen med dem färgerna; gul, vit, brun och grön.
Sanna hittade mycket men ville inte plocka med sig det mer än en sak i taget.
Sen bar hon den till nästa sak dök upp.
Första familjebilden ute på skogsknopp tror jag, Thomas tog den på oss vid fikat.
 Idag blev det stort manfall allt eftersom tiden gick, till slut var det bara vi, Emma och Thomas samt ledaren och hennes son kvar.
Men vi gick på upptäcksfärd i alla fall.
Emma hittade många småkryp som vanligt som hon gärna ville hålla i och undersöka närmare.
 Och idag överraskade Sanna mig med att hon ville hålla i skalbaggen (som var väldigt snabb), det är något som jag aldrig kommer göra frivilligt vet jag.
 Hemma blev det först lite röjning samt lunch.
Såpbubblor hanns det också med, nu har William lärt sig hur man blåser så det blir såpbubblor.
 De satt länge på altanen och blötte ner sig men glada var de.
 Vi lyckades få både Sanna och William (och mig) att sova lite efter maten så att de skulle orka hela dagen då vi skulle få gäster ikväll, M-P:s kollega Stefan med familj.
Medan pappa grillade så höll vi honom sällskap hela bunten, även våra gäster.
Sanna och William upptäckte ett nytt sätt att roa sig på, leka tittut under min nya klänning.
 Till slut var maten färdig och alla åt med god aptit.
Här har ni hela gänget förutom mig själv då:
William, Sanna, M-P, Sofie, Marie och Stefan.
 Till efterätt tog jag fram en av de fyra cheesecakes jag bakade igår kväll.
En av M-P:s favoritefterrätter.
 Barnen roade sig själva rätt mycket under kvällen så vi andra satt kvar vid bordet länge.
Till slut kom William och satte sig hos sin pappa och ville rita på hans manick.
Sanna började sköta om sin docka, den skulle ha blöja och så klart välling.
 Kvällen gick fort i trevligt sällskap och allt avslutades med att då jag kört hem våra gäster satte vi oss med chips och dipp i soffan och såg på varsitt program, M-P på tv:n och jag på datorn.
Senare fick jag väcka min älskling och försöka få honom att flytta sig till sängen vilket inte var det lättaste.
// Sargit

1 kommentar:

farmor Anci sa...

vilken tur att jag slapp vara med och introducera barnen att hålla i skalbaggar....*ryser*