söndag 22 maj 2011

Det är roligt att baka

Förmiddagen gick fort då vi klev upp först efter nio idag.
Sovmorgon blev det inte för mig men vi drog oss i sängen allihop tills vi kände att magen kurrade.
Barnen valde själva sina kläder idag, väldigt tydliga var de på vad de ville ha på sig.
Jag fick hjälp att baka blåbärspajer av Sanna och William, men då M-P skulle iväg och handla lite så fick Sanna följa med honom medan William fortsatte hjälpa mig med baket.
För er som inte kan finska kan jag tala om att jag frågar William vad han gör och vad Sanna skulle göra.
Han svarar att han rör om och att Sanna handlar ägg och mjölk. Lite kort förklarat då.
Då vi hade en hel del bananer som sett sina bästa dagar så bestämde jag mig för att vi skulle baka banankaka också.
Sanna hjälpte M-P att skala bananerna som han sedan mosade. Nogrann var hon.
 Både Sanna och William tycker verkligen om att hjälpa till att baka, men man får ju räkna med några små incidenter som när Sanna tömde nästan hela paketet med ströbröd i formen för banankakan.
Men huvudsaken att barnen tycker det är kul.
Jag glömde bort att fota den färdiga kakan men här har ni ena pajen i alla fall, fyllde på med lite hallon i denna då blåbären inte räckte.
 Att hålla på i köket tar på krafterna tyckte de små trollen, så de bäddade ner sig på altanen en stund.
Mer om eftermiddagen och kalaset för min älskling får ni läsa om senare då han inte orkade skriva om det ikväll. Men han var väldigt nöjd med sin present kan jag meddela er som bidrog till den.
Men roligt hade vi och tittar jag på det lilla vi har kvar av allt gott vi bakat, så var det fler än jag och barnen som uppskattade pajerna, banankakan och cheescaken.
// Sargit

1 kommentar:

Moster Tina sa...

Åh..! Nu längtar jag efter mina små rumpnissar!