fredag 6 maj 2011

Då har man lyckats med det också...

 På morgonen kom vi sent iväg, som vanligt, och jag var nära att ringa förskolan och tala om att vi blir sena men så tänkte jag att de är nog vana vid det här laget och lät bli.
Väl framme så möts vi av en tom gård, svaga varningsklockor glämtar i hjärnan men jag fortsätter in med tanken att de kanske är inne idag trots det fina vädret.
Kommer fram till dörren och det är låst!
Inte en själ syns till någonstans. Ringer dagiset och hör hur signaler går fram ingen svarar, ringer mobil numret som inte går att nås för tillfället.
Sen slår det mig, visst ja, de har ju planeringsdag idag så dagis är stängt!
Attans.
Inget annat att göra än att snabbt hämta skötväskan och packa in barnen i bilen och ta med dem till jobbet.
Jag var redan sen så kände inte att jag skulle hinna förbi min mor med dem, även om hon säkert kunnat ta hand om barnen idag.
På jobbet gick allt överförväntan bra.
Barnen stortrivdes i kyrkorummet och jag kunde öva nästan ostört inför söndagens bibeläventyrsgudstjänst.
Efteråt så undersökte Sanna och William stora salen, köket och personalrummet.
 Självklart fick de leka lite i barnlokalen också.
Men jag insåg att datajobbet fick snällt vänta till en annan gång då jag misstänkte starkt att de små trollen inte skulle förbli glada om de blev instängda på mitt kontor.
Istället slutade jag för dagen och hamnade till slut på Valsta vedugn och kolgrill dit även Lina anslöt sig till vår glädje.
Jag måste komma ihåg nästa gång att det faktiskt räcker med en barnpizza till mig och barnen, nu blev det halva pizzan över samt över halva av min kebab-tallrik (M-P blev glad och nöjd då han senare fick äta upp dem).
Barnen upptäckte på nytt hur roligt det är att mata varandra.
 Efter lunchen gick vi till Öppna förskolan i Valsta kyrka.
Både Sanna och William fortsatte sitt goda humör och tog för sig på en gång.
Sanna lekte lite med klossar, bilar, dockvagnar och kök medan William fastnade länge med att leka doktor med mig.
 Mycket folk kom även idag, många "kändisar", bland annat tvillingparet Emelie och Philip med sin mamma Catrine som ni skymtar i bilden nedan. Även Ingela kom med Emma och Liam.
Som ni säkert gissat så är det Casper teater på gång, våra små troll gillar det verkligen.
 Här ser ni goa Moa som blåser såpbubblor till barnens glädje efter sin föreställning.
 M-P kom dit också efter jobbet en stund och så fick han köra hem med barnen medan jag svängde förbi min mor för att hämta nybakta frallor.
Vi kom ändå hem nästan samtidigt då barnen hade velat leka i bakluckan på parkeringsplatsen.
Vaari och Helena kom också förbi en stund vilket var en glad överraskning och som en skänk från ovan, för nu hann jag städa barnens rum medan Helena och Vaari underhöll Sanna och William medan M-P skötte tvättstugan (elva maskiner! Vi måste börja tvätta mer regelbundet).
Jag var jättetrött på kvällen och somnade bredvid Sanna vid nattningen.
Inte bra då det fanns mycket kvar att städa, då vi väntade gäster på lördag.
Vi hann klart med nästan allt till slut innan jag stupade i säng medan M-P satt uppe en stund till.
// Sargit

Inga kommentarer: