lördag 8 januari 2011

Sjukstuga igen

På kvällen efter badet började jag och Sanna känna oss dåliga.
Tänkte att det går väl över under natten men så var inte fallet.
Jag hade högfeber och feberfrossa på natten så jag sov inte särskilt bra alls.
Sanna hade också feber.
Typiskt nog så var det vanlig fredag igår, så M-P skulle jobba och jag bli själv med barnen.
Som tur är så var min mor snäll och kom och hjälpte mig hela dagen.
Barnen vägrade sova middag igen så medan jag sov middag (nästan 3,5h) så lekte de med mummu.
Sanna hade fortfarande lite feber och var därför ¨på mindre bra humör från och till.
På kvällen blev hon bara tröttare och tröttare, precis som jag var trött fast jag fått sova lite.
Så hon somnade till slut i min famn medan William och pappa lagade middag.
William vill väldigt gärna göra själv, han stod länge och rörde om i köttbullarna och blev ledsen då han flyttades därifrån då det började bli väl varmt.
 Sanna fick sova en stund på soffan före maten medan jag hjälpte till att göra potatismoset färdigt, det tog på mina krafter att vara uppe den lilla stunden.
Varken Sanna eller jag åt särskilt mycket men William åt med god aptit liksom sin far.
Barnen somnade utan problem fast de fick komma isäng lite tidigare än normalt.
Själv halvslöade jag på soffan en stund vid tv:n, orkade inte ens surfa runt för att inte tala om att blogga.
Så jag gick och la mig rätt så tidigt jag med.
Sanna fick högfeber på natten så M-P fick ränna uppe lite för hennes skull med vatten, alvedon med mera.
Sedan sov hon i vår säng. Mig höll hon vaken mellan fyra och fem men sen sov hon igen.

Imorse var jag fortfarande trött men känner mig inte febrig, bara halsontet och tröttheten skulle försvinna vore allt bra.
Några tips på hur man kan lindra halsont?
Det gör ont om jag andas genom munnen och ännu mera ont så fort jag sväljer.
Ska börja jobba på måndag så hoppas jag är bra tills dess.
Sanna och M-P fick sovmorgon idag medan jag klev upp med William som vaknade först nio (!).
Hoppas att herrarna i familjen klarar sig undan denna gång.
Vi får väl se om julen helt enkelt får leva vidare hos oss en vecka till, då ingen av oss orkar börja städa undan den än.
Om vi nu inte på något magiskt sätt blir pigga mot eftermiddagen.
// Sargit

5 kommentarer:

Nadja sa...

Köp den gamla hedeliga halstabletten Bafucin eller vad den hette. JAg köpte den sist och det tog inte så många dagar innan halsen va bra. Krya på er jag är ledig på fredag igen :) Kanske busiz då :)

Katja sa...

Det råd som en släkting (till barnen) fick från en läkare! mot sin halsfluss/halsonda var att hon skulle äta rostat bröd (skrapar bort beläggningen på mandlarna) skölja munnen med cordocyl (tar bort bakterier i mun plus bekämpar baciller utifrån) och käka ipren om du kan äta de tar ner svullnaden..

De kanske kan vara nåt att följa? :) Krya på er!!

farmor Anci sa...

vilken tur att tjugondagknut inte är förrän den 13 januari. Innan dess hoppas ja att ni fått friskna till. Jag håller på att vara något så när. Saknar barna!!

Plingan sa...

Usch stackars er! Det går väldigt mycket streptokocker nu, jag skulle nog tipsa om ett besök till doktorn så ni inte går och smittar varann om och om igen nu. Min syster och hennes familj fick penicillin allihop nu då 2 av dem hade streptokocker :( Vi har också sjukstuga här hemma, inget halsont dock men feber, hosta och snuva. Krya på er!

Ps. Det finns en "ny" värktablett mot halsont nu, Zyx heter den. Jag hade ont i halsen för någon vecka sedan, tog en och blev bättre! Ds.

mummu sa...

kuulin että on menossa "vintersjyka" joka on juuri sellainen kun sinulla.korkea kuume ja kurkku kipeä.
ei sanna ollut ollenkaan huonolla tuulella koko päivänä.jos oli sen jälkeen kun minä lähdin niin oli varmaan väsynyt,koska ei nukkunut koko päivänä.