söndag 30 januari 2011

Dagen blev inte som planerat, igen...

Tidigt på morgontimmarna vaknar jag av att min älskade make springer ett X antal gånger in på toa och bugar åt den vita porslinsguden.
Nej inte nu! var min första tanke innan medlidandet tog över.
Han var jättedålig och vi vet inte om det var magsjuka eller något han ätit.
Resten av dagen fick han snällt ligga i sängen/soffan och vara närmast okontaktbar stackarn.
Själv fick jag styra om hela dagens planering samt noga tvätta och sprita händerna ofta, det väckte lite minnen från tiden på Neo den där "härliga" doften av handsprit.
Istället för att städa, storhandla, gå på husvisning och åka iväg med en massa grejer till förrådet så umgicks jag med mina älskade barn.
Efter lunch tog vi en promenad till affären för att handla det nödvändigaste, mjölk, ost samt cola (till M-P) med mera.
Där mötte vaari upp oss och följde med på en solig promenad med sina barnbarn och sin dotter.
Barnen hade kämpat hela vägen till affären och nästan ända hem för att hålla sig vakna, strax innan vi kom hem så somnade de till slut.
 Jag skulle ha ett Me & I-party hemma idag, min första tanke var att ställa in och föreslog det också, men efter lite konfererande via telefon med säljaren och andra om hur vi skulle göra så löste det sig.
Som en räddande ängel så fick vi låna vår kära grannes lägenhet för partyt, fast hon själv skulle åka bort.
Tusen tusen tack till Annie!
Barnen fick så klart komma dit de med då de vaknade så de slapp störa sin far.
De fick börja med fikat då varken Sanna eller William var på något solskenshumör i det nyvakna tillståndet.
Sedan gick det rätt bra ett tag, William satt med sitt russin/äppel-ask och Sanna likaså i soffan/min famn.
 Men de var något otroligt mammiga.
Jag fick inte resa mig eller titta själv på kläderna utan att ha dem i famnen, och det orkar ju inte min rygg med längre.
Tur då att mummu kunde hjälpa till med avlastning med mera. Tack mamma!
Till slut gick det inte längre så hon tog med sig William hem till oss medan Sanna fick vara kvar med mig.
Sanna var något otroligt svartsjuk  mot säljarens två och en halv månader gamla dotter också.
Varje gång jag kom i närheten av bäbisen så blev Sanna arg och grinig.
Då jag skulle hjälpa till att bära ner bäbisen i babyskyddet, så vägrade Sanna låta mig göra det om jag inte bar henne också.
Tungt var det, men ner kom vi.
Hemma möttes vi av att mummu och William höll på att leka med lera.
Sanna var snabb att ansluta sig till dem, medan jag började med maten.
 Det hanns även med lite "Trolltyg i tomteskogen" innan maten.
Efter maten kom mammigheten tillbaka hos barnen. Suck säger jag bara.
Stackars M-P har varit helt matt hela dagen och inte orkat med något.
Men han har inte kräkts något efter det imorse, så hoppas hoppas att det bara var något han ätit.
Mot kvällen började han piggna till lite så han fick faktiskt i sig middag.
Då barnen till slut somnat så kunde vi återigen passa på att se på film.
"Blood & Chocolate" blev det denna gång.
Nu ligger resten av familjen och sover medan jag har bloggat ikapp för helgen.
Är lite orolig inför veckan om det visar sig att det var magsjuka i alla fall som M-P hade.
Tycker att det får vara nog med sjukdomar nu, kan vi inte få minst två veckor med en frisk familj, så vi hinner komma ikapp med allt som ska göras och hinna njuta av varandra som familj lite också.
// Sargit

1 kommentar:

farmor Anci sa...

Men MP vad är det med dig....försöker du fixa alla sjukdomar på en gång. Hoppas nu inte resten av familjen blir sjuka också. Krya på dig och hoppas ni övriga slipper eländet.Tur att ni har hjälp emellanåt av morföräldrarna.