fredag 21 januari 2011

Hämtning på dagis

Vanligtvis är det jag som lämnar och M-P som hämtar barnen på dagis.
Detta för att jag börjar först kring nio tiden och slutar då mellan fem och halv nio, medan M-P börjar okristligt tidigt, men är oftast hemma i hyffsad tid.
Men denna halva vecka har då jag fått sköta både lämning och hämtning när M-P blev sjuk.
Mornarna har varit som vanligt nästan med skillnaden att jag fått lite hjälp av min trötta och sjuka älskling att klä på barnen.
Men på sena eftermiddagarna då jag hämtat barnen (tur jag kunnat sluta tidigare) så får jag först ett glatt "mammma!" följt av en harang av ord som förklarar vad de gör.
Några gånger har de sprungit till min famn för att nästan direkt försöka släpa med mig in och leka, varvid jag skyller på att jag ju har skor på mig och inte kan följa med in..
När vi (jag och personalen) äntligen lyckats övertala dem ut till kapprummet för att klä på sig, ja då ser det ut så här i nästan fem minuter.
 Tittutleken är väldigt rolig tycker barnen och svarar bara glatt "nää" då man ber dem komma fram och klä på sig.
 Idag var det samma visa men till slut fick jag på Sanna kläderna.
Hon samarbetade faktiskt då fötterna väl kommit i stövlarna.
Då ville hon sitta på skohyllan där en kompis (Freja) satt, men då hon hade svårt att klättra upp där i sina ytterkläder så fick jag lyfta upp henne dit.
Där satt hon snällt och väntade tills William också var påklädd.
 Då ville William så klart också sitta där bredvid Sanna en stund, och då vi inte hade bråttom så lyfte jag upp även honom.
Mina söta små troll.
För övrigt så har det inte hänt så mycket igår eller idag.
Vi var hos farbror doktorn med M-P i morse och fick konstaterat att han hade halsfluss (misstänker att jag hade det då jag var sjuk, men tog provet för tidigt så det inte syntes).
Hoppas nu att han blir bättre med penicillinen och att det får stanna där, inte smitta ner oss andra nu älskling.
När jag kört min stora sjukling hem så var det dags för mig att åka till min inbokade tid hos massören.
En och en halv timma senare var jag lätt sömnig och lite mör då mina stela muskler fått behandling.
Så skönt!
Åt lunch i ensamheten på jobbet innan jag satte igång med dagens uppgifter.
Blev en kort arbetsdag idag, bara lite drygt två timmar, men ändå var jag rätt slut då jag skulle hämta barnen.

Nattningen har inte blivit lättare än.
Igår kväll ledsnade vi och lät Sanna vara upp med oss i soffan.
Hon låg snällt bredvid pappa för att ibland krypa över till min famn, och sedan återvända till pappas varma famn.
Hon somnade strax efter tio, igen.
Ikväll så har det varit ett evigt springande från sängen på båda barnen, Sanna värst.
Försökte ligga bredvid henne ett tag efter att hon tydligt sagt "mamma sova!" samtidigt som hon pekade med handen bredvid sig.
Resultatet blev att jag slumrade till medan Sanna fortsatte stoja och ha sig.
Nu ligger M-P i sin tur bredvid henne, få se om jag får väcka honom om en stund.
// Sargit
p.s.
Glömde nästan nämna att jag faktiskt hann med att städa ur kylskåpet ikväll medan barnen badade.
Var nog första gången sen köket byggdes som jag tagit ut alla hyllor m.m. och diskat av dem, annars brukar jag nöja mig med att torka av dem med trasan.
Känns skönt att äntligen ha gjort det så nu kan man fylla på kylen igen.
Nästa projekt blir att ta tag i skafferilådorna...

Inga kommentarer: