lördag 1 januari 2011

2-års kalas

Jag klev upp fem i elva (!) i förmiddags, min käre svärmor hade tagit hand om barnen själv hela morgonen tills M-P klev upp före mig.
Då jag väl klev upp var det full rulle med lunch förberedelse, lunch, röjning och påklädning av barn (och oss vuxna).
Jag dekorerade tårtan jag bakat igår eftermiddag medan M-P gjorde ett långt försök med att få barnen att sova middag.
Behöver jag säga att de även idag hoppade över middagsluren...
Istället ville de också hjälpa till med förberedelserna inför kalaset.
De fick två bullpåsar var att tömma på fatet, den första tog de en i taget, den andra kom William på att det går snabbare att bara hälla ut bullarna...
Då hans bullpåsar var tömda fick han lägga upp pepparkakorna också, som belöning fick de äta några pepparkakor var då de varit så duktiga och inte ens försökt stoppa godsaker i munnen.
 Första gästerna som anlände var Vaari, Helena och Tina.
Med sig hade de griffeltavlor och kritor som blev väldigt populära.

 De hade även med sig två runda paket som innehöll hjälmar att ha i pulkbacken eller skridskobanan.
 Lite bus med Vaari ingår ju då man träffas...
 Seija kom strax efter Bergmans och med sig hade hon något som barnen verkligen känner igen och gillar.
 Därefter gick det fort, många fler gäster anlände och till slut visste jag knappt hur alla fick plats i vår lilla lya.
Men roligt hade vi och barnen.
Självklart fick barnen själva blåsa ut ljusen på sin tårta, de har övat mycket hela december månad.
 William ville inte hålla i tårtspaden, men Sanna högg tag i den och styrde den säkert mot tårtan.
Knappt jag hann med att styra den rätt.
Då tårtan skulle lyftas på hennes tallrik hjälpte hon till med sin hand, så ivrig var hon.
 Sanna åt glatt sin tårtbit samt bulle och pepparkaka medan William vägrade tårta och ville bara ha bulle och pepparkaka.
Vår yngsta besökare var bara tre månader gammal, behöver jag berätta att föräldrarna hade gott om barnvakter.
 Sanna var väldigt nyfiken på "vauvva!" som hon sa och kom och tittade på och klappade på försiktigt då jag satt med Amelie i famnen på soffan.
Sanna med sin "gudsyster" Emma fullt upptagna med sitt.
 Medan herrarna roade sig med sina tekniska leksaker, iphones.
 Senare då de flesta av gästerna beget sig hemåt så satt barnen med kritorna i högsta hugg.
 Och lite mera lek i barnens rum, denna gång med farmor som lektant.
Eftermiddagen gick alldeles för snabbt förbi.
Ibland önskar jag att ett kalas skulle börja på förmiddagen och hålla på hela dagen så att man verkligen hann med att umgås med alla.
Men sen kommer jag ihåg känslan av hur fullkomligt slut man är efter en eftermiddag med fullt hus.
Idag inget undantag.
Ville aldrig att kalaset skulle ta slut, det ville nog inte barnen heller som de roade sig, men då den väl var över så pustade vi alla ut i soffan och lät till och med disken efter middagen stå kvar på bordet en bra stund.
Tusen tack till alla som kom idag för att fira våra små, förlåt stora, troll på deras två års dag.
Och tack för alla fina presenter de fick.
Nu har vi slö tittat på "Mamma Mia" och "Pensionärsjävlar" medan jag bloggat lite och läst ikapp bloggar jag följer.
Få se hur länge ögonen orkar hålla sig öppna inatt, inte alltför länge till skulle jag tro.
// Sargit
P.S.
God fortsättning på det nya året önskar vi alla våra goa läsare!

6 kommentarer:

Heidi sa...

Tre månader. ;)
Mycket god & fin tårta! Zach nukahti melkein heti kun päästiin kotiin.

Nina sa...

Oikein lämpöiset synttärionnittelut täältäkin:) lukemisen perusteella ihanat juhlat:) terveiset koko perheelle!
Nina, Ilmo, Joonas ja Emilia

Familjen Sundström sa...

Heidi: Oi, kom ihåg fel. Ska ändra så fort som möjligt ;)
Nukkuko Zach koko yön sitt vai pitikö teidät hereillä? Kerittäiskö näkemään viikolla ehkä... Kuullaan...
Nina: Kiitos kiitos "sanoo" Sanna ja William :) Ehkä pitäis pitää skype puhelu kohta taas...
// Sargit

Evelina sa...

Grattis till småfjunen i efterskott! Vilken fin tårta ni gjort! Tiden går väldigt fort, det är verkligen ingen klyscha. Åter igen stort Grattis!

farmor Anci sa...

Måste bara tala om vilken annorlunda och givetvis god tårta min svärdotter fixat. Så fräsigt att göra en järnväg av lila vindruvor som hon skurit i små tunna skivor till "Ljustågen". Mäkta imponerad blev jag!

Heidi sa...

Håller med farmor Anci; tårtan var mycket imponerande!! Zach ville hela tiden fram och titta på "tuff tuff" under kvällen. God var den också! Kanske borde beställa en tårta av Sargit till lördagens dop. ;)