tisdag 4 januari 2011

Kreativ förmiddag

Farmor har blivit förkyld vilket barnen inte förstår riktigt.
De vill så väldigt gärna att farmor ska läsa bok för dem.
 Så för att ge farmor lite lugn och ro att vila upp sig efter att hon tagit hand om barnen på morgonen (då jag sov), klädde barnen och jag på oss och gav oss ut på en kort promenad.
Kort blev det för William vägrade gå som vanligt, men han gick i alla fall ut genom dörren, beundrade ambulansen som stod där en stund med orden "biipaa" (hoppas vår granne blir bra snart) och därefter med lite övertalning gick vi utvägen till röda porten och in igen.
Då vi kom in så plockade jag fram playdoh-leran.
Vad barnen hade kul.
Vi har inte tagit fram den hemma föränn nu och det märktes direkt när barnen kände igen vad det var jag plockade fram.
Antagligen har de "degat" på dagis.

 William fyllde sin utplattade lera med formar, precis som vid pepparkaksbaket.
 Men Sanna tog en form i taget och blev förtvivlad då leran följde med formen, sen försökte hon "laga" hålet som blev.
 Svärmor hade piggnat till så pass att hon också hann vara lite kreativ.
 William ville inte plocka undan leran alls, han blev jätteledsen då jag sa att nu är det lunchdags och bad han gå och tvätta händerna.
Han vägrade äta utan skrek bara efter "kvak kvak" ankan som farmor gjort av lera.
Till slut fick han sitta i min famn och då gick det bra att äta efter en stund.
Båda barnen valde kiwi till efterrätt, Sanna tuggade i sig skal igen då hon inte ville ha hjälp.
William fick blåsa ut ljusen, han har så söt min då han blåser men den är svårfångad med kameran.
Hör och häpna, båda barnen sover middag just precis nu!
Har inte hänt på flera dagar.
Jo förresten, i förrgår sov de ju en halvtimma då svärmor var ute på promenad med dem.
Nu ska jag ta tag i barnens fotoalbum av deras första år, om jag hinner innan de vaknar.
Skäms nästan för att det inte hunnits med, har inte ens fyllt i deras babyböcker ordentligt...
Ska börja välja ut ca tio bilder var från varje månad utav tusentals bilder, det blir inte lätt men någonstans ska man väl börja.
Har ni läsare med barn fyllt i babyböcker och fixat fotoalbum? Undrar hur vanligt det är nuförtiden...
// Sargit

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag var kreativ med benjamin ,Fabian och Leos är halvklara och Elliot s har jag inte hunnit med alls.Det är kul att plocka fram och kolla i dom.Har dåligt samvete att jag inte gjort klart allas.//Ulrika

ankan sa...

Jag har inga böcker eller fotoalbum - jag har ju bloggen!
Jag tar regelbunden backup av den till egen hårddisk.