måndag 10 januari 2011

Första arbetsdagen detta år - en trevlig vabbdag

Då Sanna återigen fick feber igår kväll och febern fortsatte på natten, så fick vi ta beslutet att ha henne hemma idag.
Min första officiella vabbdag då jag fram tills nu kunnat ta ut komptid.
Konstigt det där, feber på natten men feberfri på dagarna?
Vaari kom förbi för att umgås med henne medan jag lämnade en mindre glad William på dagis.
Allt var frid och fröjd på morgonen, barnen till och med kramade och pussade varandra och vinkade åt varandra då William och jag skulle gå.
Men så fort dörren stängdes började William gråta efter "nanna!".
Han lugnade sig snart men på dagis ville han inte lämna min famn då jag skulle gå, stackarn...
Hemma var allt frid och fröjd, hur underhåller man ett till synes friskt, piggt och glatt barn?
Jo genom att plocka fram pyssellådan!
Vi började med playdo-lera, sedan rita med pennor, därefter med kritor och till sist med griffel-tavlan (detta spreds under hela dagen).
Däremellan åt vi lunch, tittade på barnprogram på tv, försökte sova en timma (jag lyckades, Sanna misslyckades) och så klart telefonterrorisera nära och kära, pappa M-P och Tina fick vara dagens offer.
 Mellanmålet blev en mysstund då Sanna tydligt berättade vad hon ville och inte ville ha.
Då jag tagit fram päron och vatten till henne och satte mig ner med min macka, som hon tackat nej till, så ville hon ju så klart ha en macka hon med. Fast en mjuk skulle det vara.
Det fick hon.
Då jag senare satte mig ner med en kopp thé, som hon också tackat nej till, ja då ville hon ju ha en kopp thé hon med.
Det fick hon så klart.
 Skämmer bort henne? Jag? Närå... hihii...
William gjorde klart imorse att han ville att vaari skulle hämta honom, så det ställde han upp på.
Då båda barnen var hemma visade det sig att båda var lite trötta då ingen av dem sovit middag idag heller.
Med följden att det blev några incidenter med skrik och bråk om saker med mera.
Vid ett tillfälle när William inte fick som han ville så började han skrika hysteriskt en lång stund, samtidigt som han tog sig ner från soffan, gick med raska steg in på deras rum, satte sig ner, hela tiden skrikandes.
Vi lät han skrika av sig och strax efteråt tystnar skriket och jag hör hur han har börjat lägga pussel istället (!).
Jag fick en kort paus då jag gick på ett möte efter middagen.
Då jag kom hem, precis lagom innan "Familjen Annorlunda" börjar, så sov barnen gott i sina sängar. Nattningen hade gått snabbt ikväll berättade M-P.
Medan jag såg på kvällens avsnitt så fortsatte jag med uppdraget jag påbörjat under dagen; att gå igenom barnens kläder och rensa bort de urvuxna.
Här ett exempel på hur en av lådorna såg ut före och efter, inte en av dem som såg värst ut dock...
 Så nu har jag en IKEA-kasse som ska till förrådet samt en lite mindre kasse med bortskänkes-kläder.
Skönt att ha det gjort.
Nu återstår bara mina egna kläder att gå igenom, bävar redan...
Imorgon gör vi ett nytt försök att få igång denna jobbtermin för min del, då Sanna ännu inte visat tecken på feber.
Men natten är ju inte över än, kanske jag tog ut segern lite i förskott...
// Sargit

2 kommentarer:

mummu sa...

mummu on vieläkin saatavilla

Moster Tina sa...

Mysigt med en Sanna som ringer... Men hon har inte fullt greppat att det är roligast om båda faktiskt pratar ;) Woho, hon gillar sin tekopp märker jag!