lördag 15 januari 2011

Besök och besök

Natten gick bra, barnen sov hela natten i sina nya sängar.
William vaknade vid sextiden på morgonen och ville inte somna om, så han fick komma in till oss för att han inte skulle väcka Sanna.
Blev lite halvslumrande för vår del medan William härjade runt.
Då vi hörde att Sanna vaknade så gick William in till henne själv, strax dök båda upp i vårt sovrum.
Båda busade runt i vår säng medan jag fortsatte halvslumra (även M-P försökte göra det).
Tyvärr lyckades vi alldeles för bra med halvslumrandet då jag plötsligt insåg att klockan blivit tio!
Snabbt som bara den upp och fixa frukostgröt som barnen åt nästan två portioner av.
På eftermiddagen skulle vi hälsa på hos Tyyne och Arvi, tyvärr hade M-P match så han kunde inte följa med.
Barnen hade vägrat sova middag igen så jag var lite orolig för hur de skulle orka under besöket.
Men det hade jag inte behövt vara då Sanna somnade snabbt i bilen och William somnade medan jag höll på att plocka ur vagnen då vi stannat.
Så medan jag fikade gott och hade det trevligt på övervåningen så fick barnen sova i drygt en timma på nedervåningen.
 Till slut fick jag väcka dem så de inte sov för länge.
Fikat gillade båda barnen men denna gång var det Sanna som åt mest bulle, vindruvor och paj.
William ville inte ens smaka på pajen (som var supergod, måste komma ihåg att be Tyyne skriva ner receptet åt mig).
Tyyne och Arvi hade inte kunnat komma på barnens kalas så de fick sina födelsedagspresenter idag istället.
Sanna var ivrig att öppna sitt paket, även om hennes min just här är mer misstänksam.
 Gosedjuren blev barnen förtjusta i (av någon outgrundlig anledning så kallar William sin leopard för nallepuh).
 Sanna var lite klängig då vi gick ut till vardagsrummet.
Hon sprang runt och kramade mina ben en bra stund.
 Tyyne letade fram ett häfte med ritpapper och några pennor åt barnen och de satte genast igång att fylla alla papper med konstverk.
 Senare började Sanna att "massera" Williams huvud igen.
Han hade ingenting emot det såg det ut som utan fortsatte rita från och till.
 Som alltid så går tiden för fort när man har det trevligt.
Vi skulle få middagsgäster idag så jag fick lite bråttom hem plötsligt.
Men vi hann hem innan familjen Eklund kom i alla fall.
Efter maten kom jag på att jag kanske ska ta lite bilder också.
Här leker barnen med bilar av olika slag, nästan tillsammans leker de, nåja bredvid varandra i alla fall.
 William hittade Sannas ficklampa som han lekte med resten av kvällen.
 Lilla Amelie accepterade till slut även M-P:s famn.
 Då Sanna fick sitta på pappas axlar så ville Zacharias göra likadant han med.
Så här har ni halva gänget på bild.
 Då vi vinkat hejdå till våra vänner så försökte vi få på barnen pyjamas.
Lättare sagt än gjort ikväll då barnen hellre ville leka.
Sanna gillade sin turban hon fick på huvudet då tröjan "fastnade", så hon sprang runt med endast den på sitt huvud, ville till och med spegla sig i hallspegeln med den.
William fortsatte leka med sin ficklampa fram till det var vällingdags.
Vad de har ätit idag!
Alla mål har de ätit med god aptit plus lite till, och nu till kvällen slukade de nästan flaskorna med utöver innehållet i dem.
Läggningen ikväll tog tid, tyckte väl att det gick lite väl enkelt igår kväll.
Nu har de klurat ut att de kan kliva ur sängarna när de vill och det gjorde dem.
De började med att byta sängar med varandra, sedan låg de båda i samma säng för att flytta till varsin igen.
Många gånger fick vi gå in och lyfta i Sanna i sängen igen, då hon klev ur och kom till grinden och ropade eller lekte med den.
Till slut efter att ha bytt några bajsblöjor också (tror de planerar in bajsandet så de slipper sova och får komma upp ur sängen) så tog vi varsitt barn och la ner oss med dem i deras säng.
Mysigt var det och efter en kvart sov vi alla fyra.
Jag och M-P vaknade dock ganska snabbt och klev upp igen för att vara sociala med varandra, en satt vid datorn och den andre med tv:n och så bytte vi efter en stund. Hihii...
// Sargit

3 kommentarer:

Heidi sa...

Tack för igår! Det var mycket trevligt! Det där får vi göra om någon gång.

Familjen Sundström sa...

Tack själv :)
Jepp det måste vi ju :) klarade Zach att hålla sig vaken ända hem?
// Sargit

Heidi sa...

Jodå, han var vaken. Men somnade ganska fort efter att han kom i säng.