torsdag 31 december 2009

Lugnt nyårsfirande

Den största delen av dagen har jag försökt få ordning på hemmet inför morgon dagen.
Inte så lätt med två huliganer att hålla ögonen på.
Är det inte kattmaten som lockar så är det växterna eller kattlådan i badrummet.
Här får jag hjälp med dammsugningen. Hittade ett recept på sockerfri tårtbotten som jag använde då jag bakade barnens tårta.
Blev lite missnöjd med den så ska nog köra på med mitt vanliga tårtbotten recept nästa gång, men nu fick det bli som det blev.
M-P får hjälp med att vika in täckena i sådanna där påsar man suger luften ur så de tar mindre plats.
Fiffig lösning måste jag säga, fyra täcken (inkl ett dubbeltäcke) tar lika stor yta nu som ett.
Måste införskaffa fler nu då vi vet att det fungerar.
Vi fick ändrade planer för nyårsfirandet i sista stund, då Johans sambo blivit magsjuk stackarn.
Så istället för tacos ute på landet så blev det gravad lax och/eller god kött med potatis hos min pappa.
Här ser ni alla vid matbordet, utom mig då.
Barnen stortrivdes som vanligt med att busa med morfar.
Han hade inget emot att busa han heller...
Både Sanna och William somnade vid åtta snåret, medan jag var på kyrkogården med min pappa för att tända ljus på min farmor och farfars grav.
I väntan på tolvslaget, och för att försöka hålla oss vakna till dess, så spelade vi vårt nya spel Blokus samt åt mycket gott av olika slag.
William sov lite oroligt, som han gjort den sista tiden, så vi fick turas om att springa in och klappa om honom då och då.
Men vid tolvslaget och däromkring då oljudet började, sov båda barnen gott.
Så här firade vi tolvslaget då vi trodde att barnen skulle vakna och ville finnas där för dem då.
Jag bredvid Sanna.
M-P bredvid William.
Sämre kan man ha det, helt klart.
Min pappa, Helena och Tina kom alla in med ciderglas till oss och så skålade vi in det nya året väldigt tyst medan vi tittade på skådespelet utanför fönstret.
Då det lugnat ner sig ute så blev det mer gott att stoppa i magen.
Lite slöande i soffan för oss alla med tv:n i bakgrunden, innan vi till slut började packa ihop oss.
Då var klockan närmare tre på morgonen.
Barnen reagerade inte alls då de fick overallerna på sig, blev burna till bilen, burna från bilen eller då de blev nerbäddade i sina sängar.
Först då vi redan varit hemma en stund och höll på att göra oss själva klara för natten så vaknade Sanna.
Hon tyckte att nu är det morgon och nu ska jag minsann inte sova längre.
Inte så kul då både jag och min man var slutkörda.
Jag tog henne bredvid mig och försökte länge och väl få henne att ge sig och somna om men icke.
Till slut vaknade M-P till igen (han hade sovit från och till mellan gnällandet från Sanna) och klev upp och blandade till lite Nan.
Det gjorde susen och strax efteråt somnade Sanna äntligen!
Vill passa på att önska alla våra läsare ett Gott Nytt År!

Inga kommentarer: