lördag 26 december 2009

Annandagen - Grattis på födelsedagen P-A!

Idag fyller min svåger P-A år.
Kanske inte den roligaste dagen att fylla år på då det kan hamna i skuggan av julfirandet.
Så vi hade bestämt oss för att han för en gångs skull skulle ha ett riktigt kalas med tårta, ballonger och hela faderullan.

Födelsedagsbarnet var helt ovetandes om detta.
Han fick följa med M-P (som tyvärr hade fått jobba idag) för att hämta deras syster och systerdotter vid stationen (de hade varit och titta på stan) medan jag och svärmor, som mötte "pojkarna" på parkeringen då vi varit i Uppsala en sväng i affärer, skyndade oss hem med barnen och satte igång att duka bordet för kalaset.
Vi hann blåsa ballonger och dekorera med serpentiner också.

Så när gänget kom tillbaka så var det till och med ballonger på utsidan av ytterdörren!
P-A verkade glatt överraskad och nöjd i alla fall.
Och självklart skulle vi sjunga för honom innan fikat.
Han högg in med själ och hjärta i tårtan.
Till middag hade P-A önskat sig stuvade makaroner med mammas (alltså svärmors, inte köpta)köttbullar.
Efter middagen gav sig M-P, P-A, Jompa, Anna-Maria och Kimberley sig iväg mot Kista för att titta i affärer och sedan gå på bio för att se på Avatar.
Jag och Ann-Christine stannade hemma med barnen.
Här leker de med en av bollhavsbollarna som förirrat sig ut i vardagsrummet.
Sen fångades Sannas uppmärksamhet av de runda klossarna igen.
Då barnen äntligen somnat, tog en bra stund, så hade även jag slumrat till med William i soffan.
Men då jag burit in honom till hans säng och så satte jag mig ner med svärmor för att spela Blokus.
Många omgångar blev det men det var svårare att spela med två färger än med en måste jag säga, lite mer utmaning.
Sanna stackarn hade gaser i magen och magknip så hon vaknade ofta och till slut fick jag ta upp henne i famnen. Hon fick sitta i min famn medan vi spelade.
Där trivdes hon så bra att hon halvslumrade från och till mellan rapar och pruttar.
Till slut kunde jag lägga ner henne igen och sen sov hon gott resten av natten.
Vi fortsatte spela tills de andra kom tillbaka från bion.
Avatar var tydligen det bästa M-P sett, till och med bättre än Sagan om ringen enligt honom.
Men jag hade gett dem stränga order om att prata klart om filmen i bilen då jag också ska se den sen.
Några omgångar till av spelet hann vi med, fast med fyra spelare, innan det var läggdags.
Alldeles för sällan jag får tillfälle att spela sällskapsspel så då får jag passa på när det finns möjlighet.
Synd bara att nattsömnen blir lidande då jag ju inte får sovmorgon fast jag varit vaken till sent.
Barnen bryr sig ju inte om att mamma är trött, utan då de vaknar vill de ju upp och leka och sedan få frukost.

1 kommentar:

mummu sa...

siis kimberley muuttui pojaksi välillä.käyhän se niinkin.