söndag 13 december 2009

Lite lussande och annat

Idag hade vi planerat att få lite nytta gjord hemma samt så skulle jag baka lussebullar med Tina.
Vi åkte iväg direkt efter frukosten till Bergmans, tyvärr blev vi nästan en timma sena så Tina hade redan börjat dega lite.
Det gick snabbt att baka medan barnen lekte på golvet med Helena, pappa och morfar.
Vid lunch så tog morfar fram Tinas gamla lucia krona som han placerade på våra huvuden.

Så här söt är Willioam som Lucia. Sanna gillade inte kronan, hon var o andra sidan på dåligt humör idag.
M-P var också Lucia en stund...
Då det ju var deras första Lucia så fick de så klart provsmaka en massa gott.
Under baket fick de lite russin, Sanna älskar russin så hon stoppade i sig så hon knappt hann svälja, William var lite lugnare.
De fick även smaka tomtegröt som Helena kokat idag.
Sanna tyckte inte om det alls, hon spottade ut varje sked hon fick i munnen.
William åt men lite tveksamt.
Han verkade tycka att det var helt ok, men ville inte ha mer än några skedar av det.
Pepparkakor däremot, det var smaskens även idag.
Visst ja, jag lussade också lite...
Pepparkaksgubben William börjar bli lite trött efter en lång förmiddag.
Sanna, som varit på dåligt humör länge nu (känns som flera dagar), protesterade högljutt vid påklädningen efter blöjbytet.
Jag börjar bli van numera att det protesteras vid varje blöjbyte.
Vem behöver gå på gymmet, kom och byt blöjor på våra barn en dag så har du gjort veckans träning.
Jag tog en promenad hem med barnen, de somnade nästan på en gång och sov en bra stund hemma i hallen så även jag fick en tupplur på tjugo minuter.
Under tiden åkte M-P iväg för att hämta en billy bokhylla i uppsala som vi hittat på blocket.
Egentligen behövde vi bara hyllorna då Ikea har slutat tillverka dem i bok (den färgen vi har) men de ville bli av med hela bokhyllan, så nu står det en extra i förrådet inför framtiden ifall vi behöver det.
Så ikväll har vi fått den sista bokhyllan (fd vitrinskåpet) på plats och fyllt den med dvd- och cd-skivor.
Blev en rejäl rensning bland dem då allt skulle inte fått plats annars.
Varför ska man ha kvar skivor som man aldrig lyssnar/lyssnat på egentligen?
Medan M-P satte bokhyllan på plats samt organiserade filmerna i kategori ordning och musiken i någon slags ordning, så fick jag köket städat, det värsta röjt i vardagsrummet och det mesta av julpyntet på sin plats.
Skulle tagit fram julgranen med, men det hade ramlat ut väsentliga delar ur lådan, som två av tre ben, så jag får göra det imorn istället om jag hittar det som saknas i förrådet vill säga.
Annars blir det ingen gran i år eller så får vi gå ut på plastgransjakt...
Kvällen avslutades med lite godis frossa och nu ska jag strax göra min man sällskap i drömmarnas värld.

3 kommentarer:

mummu sa...

hae minun kuusi.lapset tarvitsevat kuusen vaikka eivät tätä ensimmäistä joulua muistakkaan.

Katja sa...

Det där med att de är en kamp med att klä på o byta blöjor, de tillhör åldern! Men man är alldeles svettig sen när man är klar! Så jag förstår dig o vill inte byta.. :P ;) Imorgon ska jag o Julia till ackis, hon ska op bort halsmandlarna plus att hon ska klippa tungbandet, passa på medans hon blir sövd.. Annars är de bra med oss! Kram

Evelina sa...

Försökte mig på att göra ett inlägg igår, den ville inte.. Provar igen. Kom på att ni bor i samma "stad" som jag själv är uppvuxen i! Flyttade därifrån till Bålsta för 2.5 år sedan. Prenumererar fortfarande på sbmt, måste hålla sig ajour!
Kul! Vilken söt pepparkakedräkt!
/Evelina