lördag 12 december 2009

Mångkulturell jul

Efter frukosten så var det dags att göra oss iordning för en promenad till Valsta Centrum där det firades Mångkulturell jul, en årlig tradition (sen fyra år om jag minns rätt).
Här hjälper Elin till att stänga igen åkpåsarna innan utgång.
Lite sena blev vi men som tur var så hade Jane och våra barn (dansbarnen alltså) blivit insläppta till församlingshemmet av en annan så att de kunde byta om, och då hann vi även öva igenom danserna som vi skulle ha med lite snabbt.
Sen var det dags att skynda sig till centrumet (som ligger precis bredvid församlingshemmet).
Tanken var att jag skulle lämna vagnen och barnen hos min mamma som sålde hantverk, bakverk m.m. vid ett av marknadsborden, men då Sanna varit lite grinig och famnig så tog jag henne med mig till "scenen" medan William fick charma alla runt mormor under tiden.
Jag skulle presentera alla danserna och till min hjälp hade jag då Sanna som höll i (försökte äta upp) fusklappen med ordningen av danserna.
Här ser ni våra duktiga dansare. Det gick jättebra!
Mycket folk var det.
Vill ni se mer bilder från Mångkulturella julen så klicka
här, finns flera bilder där Sanna och jag fastnade i hörnen på fotografier som togs på de dansande barnen.
Här är en som Jane tog med vår kamera.
Så söt liten pepparkaksgumma Sanna är.
Hon var hur snäll som helst hela tiden, även om det blev tungt efter ett tag men jag hann inte ta fram sjalen så det var bara att härda ut...
Jag var lite orolig att barnen skulle börja protestera högljutt då deras lunch tid är normalt klockan tolv, men de var väl för upptagna av allt runtomkring så de höll sig tills vi kom tillbaka till församlingshemmet.
Sen fick jag bråttom med att värma maten då klockan var närmare ett.
Både Sanna och William var trötta, de hade ju inte sovit något än.
Men de var tappra och envisa och höll sig vakna genom hela årsmötet som vi hade med Saltomondale.
Det var nog det mest effektiva och snabba årsmöte jag någonsin varit med på.
William var famnig och så trött så han orkade inte ens protestera då jag visade honom i hans hatt till Jane.
Sanna höll på att somna hos en av tjejerna. Såg jättegulligt ut faktiskt.
Men plötslig piggna de till lite då vi fikade.
Både Sanna och William ville ha mandarin så de delade på en halva, sen fick de äta pepparkaka för första gången.
Det var gott!!!
Sanna hade pepparkaksgegga över halva ansiktet efteråt men så nöjd hon var, tills hon insåg att hon inte skulle få mer just idag.
Båda barnen somnade snabbt i vagnen efter fikat.
De sov gott även under tiden jag gick runt och tittade på alla marknadsborden i centrum som jag inte hunnit med förut.
Men precis då jag skulle börja gå hemåt så vaknade båda.
Typiskt.
Det började mörkna under promenaden hem och hör och häpna, det snöade!
Hoppas att det kommer mera snö och att det stannar, blir ju så mycket ljusare ute då.
Två nöjda pepparkaksfolk på väg och hitta på bus hemma.
Tiden flög iväg då vi lekte på golvet i både barnens rum och vardagsrummet.
Sen blev det dags för middag och precis innan matningen skulle börja så kom pappa hem.
Med sig hade han Sannas gudfar, tillika sin bästa vän, och hans sambo.
Tyvärr så kom Johan in i alldeles för hög fart och skrämde William så att han fick panik.
Tog en lång stund innan han gick med på att bli tröstad men till slut lyckades M-P med det.
Men William tittade misstänksamt på Johan under hela matningen.
Mot slutet började han förlåta honom tror jag.

1 kommentar:

mummu sa...

hei.voisitko tarkistaa kamerasi.luulen että siinä on jotain vikaa.aina saat minusta niin rumia kuvia:-)