måndag 14 december 2009

Pepparkaksfolk på turné

Vi började dagen tidigt idag så då slog vi nog rekord i hur snabbt vi var ute ur lägenheten,
utan att egentligen ha bråttom.
eftersom vi hade gott om tid så gick vi först till Delfinen där de firade Lucia idag.
Det var fler än William och Sanna som var utklädda till pepparkaksfolk, det fanns även några tomtar och tärnor också.
William gillar ju Britta så hos henne satt han en bra stund idag.
Lekte lite själva också gjorde barnen.
Telefonen var väldigt bra att hålla i tyckte William.
Medan Sanna fastnade för en silvrig handväska...
Annars hängde hon mest hos mig då hon var lite famnig idag (igen).
Vi hann vara med på sångstunden en kort stund, hann sjunga "lusse lelle", "ute är mörkt och kallt" och "pepparkaksgubbarna".
Ljusen som Britta tände i mitten var barnen väldigt facinerade av, men vad arg Sanna blev då jag inte lät henne ta i den.
Vi smet iväg från sången och skyndade oss upp till bvc.
Där skulle vi träffa Karin för att få lite uppdatering på vikt och längd.
Hon hade ett samtal då vi kom så barnen roade sig i korridoren med att spegla sig i fönstret på en dörr.
Väl inne så fick vi reda på att William väger numera 9980g och är 71cm lång.
Sanna väger 8550g och är 69,5cm lång vid elva och en halv månads ålder.
Nästa gång de ska dit får de gå med pappa då jag har börjat jobba igen...
Efter bvc gick vi tillbaka till Delfinen en stund så barnen fick leka av sig lite till.
Sen innan de stängde så började vi röra oss mot min mamma.
Min mormor och mina mostrar skulle komma på jullunch idag och vi ville så klart passa på att träffa dem.
William somnade precis då vi kom fram, så jag la honom i mammas säng där han fick sova klart medan jag gav Sanna lunch.
Han vaknade lagom till att Sanna hade ätit färdigt så då fick även han mat.
Sanna började bli trött och hon somnade i sin mormors trygga famn.
Sen fick hon sova länge i sängen.
Hon började kännas lite varm så då hon vaknat kollade vi efter så visade det sig att hon hade feber som jag misstänkt.
William kröp runt och undersökte allt han kom åt.
Plötsligt hittar jag honom under rollatorn tuggandes på ett äpple med sina två tänder.
Han verkade gilla det, men ledsnade efter en stund.
Söta gnagmärken var det på äpplet...
Min mormor Kerttu.
Efter att ha byltat ner barnen i vagnen så gick jag hem med raska steg i kylan.
Vi somnade alla tre i sängen en stund och där hittade M-P oss då han kom hem.
Sen fick jag skynda mig till Salto, vi skulle ha julavslutning idag och hade bjudit dit alla föräldrar så att barnen kunde visa upp sina danser för dem.
Hemma igen visade William upp sin nya favorit sysselsättning med pappa.

Inga kommentarer: