fredag 11 december 2009

Dagens strapatser

Förra natten blev det dåligt med sömn för min del då William sov rastlöst fram till två och sedan började Sanna protestera från ungefär halv sex på morgonen.
Förmiddagen började bra, hann tom ta en dusch (!) lekandes tittut med barnen med hjälp av dusch drapperiet.
Men framåt elva började båda bli griniga, klänniga och skrikiga.
Inget verkade hjälpa så vid halv tolv gick jag ut ur deras rum en kort stund för att andas.
Hörde genom dörren hur skriket fortsatte men sen avstannade det plötsligt.
Tittar in och ser hur William leker förnöjt med sitt (tror han mest sympati skrek tidigare) och Sanna höll på att somna på golvet.
Tog henne i famnen och där somnade hon snabbt.
En mystund blev det som uppvägde hundrafallt det jobbiga innan.
William somnade inom tio sekunder då jag la honom efter lunchen, Sanna fick flaska i sömnen då jag inte ville väcka henne.
Hoppades att barnen skulle sova djupt och inte vakna då jag lyfte över dem i vagnen senare, tji fick jag.
Men de satt nöjda i vagnen på vår promenad.
Efter att vi mött upp min pappa så gick vi en sväng till affären. Sen hem till Bergmans.
"Vad gör du med min napp! Ta din egen", tycker William.
Där gick tiden fort och efter mellis gick vi alla fyra för att vila oss och sov i nästan en timma.
Morfar och Sanna poserar.Tina och Helena kom hem precis då barnen åt middag.
William var lite gosesjuk.Hemmet lockade inte alls då jag är gräsänka till imorn.
M-P är på kryssning med jobbet. Så kallad konferansresa, jojoo...
Men sen fick jag bråttom då jag skulle ju få en övernattningsgäst som sällskap.
Elin har velat så gärna sova över hos oss har hon sagt och då Thomas och Lina var bortbjudna på julbord (har jag för mig att det var) ikväll så passade det ju utmärkt att ha Elin hos mig (Emma fick hänga med sina föräldrar).
Hon hjälpte till att roa trötta barn och verkade allmänt nöjd fram tills jag höll på att lägga Sanna och William.
William visade sig ha 38,3graders feber, första gången han har feber.
Det förklarar hans grinighet och trötthet på eftermiddagen.
Elin blev lite rastlös då barnen skulle läggas så hon fick hjälpa mig med Sanna som inte ville sova, medan jag höll på med William.
Tog ett tag innan han fick ro att somna men sen han väl gjorde det har han inte rört sig mycket alls.
Till slut, efter en långstund, somnade även Sanna, men hon sover lite oroligt så vi får väl se hur denna natt blir.
Elin och jag har haft det hur mysigt som helst då vi tittade på "Hitta Nemo".
Tyvärr hade jag den bara på engelska så jag satt och förklarade vad som hände genom hela filmen.
Det bästa med filmen enligt Elin var när de kom hem igen, sa hon då vi hade "eftersnack".
Sen började klockan närma sig tio och läggdags för Elin, men hon var ju hur pigg som helst enligt henne själv.
Men vi släckte i rummet och jag satte mig vid denna makapär då jag hade lite "jobb" att göra inför morgondagens årsmöte med Salto.
Dröjde inte ens två minuter så sov hon djupt!
Och inte har hon reagerat fast jag haft nysningar som borde kunna väcka de döda!
Har glömt allergitabletterna igen...
Konstigt att allergierna försvann under graviditeten men nu är dom tillbaka igen med fullstyrka.
Lång dag imorn så ska nog krypa till sängs jag med.

1 kommentar:

Lina sa...

Åh, tusen tack för hjälpen med Elin! Vi fick en jättetrevlig julmiddag.