tisdag 29 december 2009

Miljöombyte över dagen

Idag vaknade barnen tidigt igen och för en gångs skull kände jag mig någorlunda vaken så jag bestämde mig för att inte vänta med morgonbestyren utan satte igång direkt.
Detta gjorde att vi alla var påklädda, barnen fått frukost i sig och ut genom dörren redan före halv tio.
Ute var det kallt och jag var glad att jag tagit på mig täckbyxorna.
Delfinen hade mellandagsöppet.
Det var skönt då jag kände att barnen behövde komma hemifrån, i alla fall behövde jag det.
De var åter igen som förbytta då jag satte dem i vagnen och kom ut.
Inget gnäll eller protester av något slag.

På delfinen fann barnen sig snabbt till rätta.
En glad överraskning var att Zacharias var där med båda sina föräldrar.
William fann en bekant leksak som han blivit duktig på, men nu var det för mycket liv och rörelse runtom så han hade inte koncentrationen riktigt att få till det.
Men här har han nästan lyckats utan att titta på vad hans händer gör.
Sanna gillar att stå vid spegeln och leka med telefonen.
Verkar som att hon tycker om att skratta åt sin egen spegelbild också.
William hade tungan rätt ur munnen mest hela tiden, något han har fått för vana att ha väldigt ofta.
Nämen, jag och barnen fångade på samma bild. Zacharias pappa tog ett kort på oss under sångstunden.
På slutet brukar vi göra "klockan", det är då man gungar, kastar och snurrar med barnet.
Heidi lånade Sanna då Zacharias var med sin far.
Britta lånade William som inte hade något alls emot det.
Så jag hade plötsligt händerna fria att fotografera.
Här lyckades jag fånga lyckliga Zackarias i sin pappas famn.
Bubblorna som Lisa blåste som avslutning fångade alla barnens uppmärksamhet, Sanna och William var inget undantag.
Efter att barnen fått lunch i sig så var det dags att gå då Delfinen stängde för dagen.
Bestämde mig för en lång promenad så att barnen kunde sova gott i vagnen under tiden.
Jag fick sällskap av Heidi med familj en bit av vägen. De flesta av backarna var osandade och hala, var rädd att halka och tappa greppet om vagnen flera gånger men som tur var kunde vi hjälpas åt att ta oss nerför dem tillsammans.
Aldrig att jag skulle försökt på det om jag varit själv, då skulle jag ha vänt och tagit en annan väg.
Jag tog en sväng förbi statoil då min mage påminde mig om att jag inte ätit något idag.
Det blev en korv med bröd och en cola.
Gick hemåt via Steninge allé. Skönt promenad väder, fin natur men väldigt kyligt var det.
Sammanlagt var vi ute på promenad i två timmar.
Tänk att vi har denna utsikt bara några hundra meter från vårt hus.
Sanna vaknade till då vi nästan var framme, men verkade nöjd då jag lyfte upp hennes ryggstöd lite så att hon kunde se sig omkring.
Ni som känner mig vet hur långsam jag är på att dricka, ett glas cola kan jag få att räcka en hel kväll.
Så när jag kom hem hade jag tre fjärde delar kvar av colan. Vädret ute hade gjort att den hade börjat frysa så då jag drack den så var den iskall med små isbitar i, åååhhh så gott.
Ska nog börja ha drickat i frysen en stund innan servering hädanefter.
William tyckte att flaskan med cola såg väldigt gott ut, men han får snällt vänta några år innan han får smaka.
Barnen var hur nöjda och glada som helst nästan hela eftermiddagen, det var rätt med lite miljöombyte ett tag.
De lekte länge vid fönstret med att försöka stoppa ner sina nappar mellan elementet där utan att lyckas.
Hibiskusens blad levde farligt men märkte att de har börjat lyssna och lyda mer nu då jag säger ajaja inte röra (fast på finska då).
William klättrade upp flera gånger på blombordet, men nu märkte jag att han mer medvetet tog sig ner också med fötterna före, precis som jag visat honom.
Skönt om han lärt sig det så behöver jag inte vara lika orolig ifall han klättrar upp då inte jag ser det.
En liten vilopaus hann de med på madrassen innan de började bråka om flaskan.
Sen dröjde det inte länge innan pappa kom hem och det blev livat igen.
Då började båda bli lite trötta och Sanna ville hela tiden bara vara i famnen och då hon inte fick som hon ville så lät hon oss förstå hur missnöjd hon var med sin höga röst.
Funderar fortfarande på om jag ska investera i ett par hörselskydd till mig själv...

1 kommentar:

Carma - blivande tvillingmamma sa...

Hej hopp!
Haha, ja ett par hörlurar till en själv har jag funderat på om man ska skaffa för att förebygga huvudvärken sen, hihi ;-)
Vad många härliga bilder!!!
Här börjar de bli så där ruggigt kallt igen, burr!
Hoppas allt är bra med dig/er!
Själv känner jag mig lite gnällig idag...
Har så fruktansvärt ont i huden på övre delen av magen (de är liksom en speciell punkt), det sticker och bränner och gör allmänt ONT. Vet inte vad jag ska göra för att förbättra det, grrrr....
Det är ju lustigt, är det inte revbenen så är det att huden töjs (men inte visste jag att det skulle göra sååååå här ont)
Sådär ja, nu har jag klagat färdigt ;-)
Vad händer hos dig idag då?
Här ska det ätas frukost och gå och bli plåtad av magen.
Ikväll ska vi på hockey, ska försöka bli på bättre humör tills dess =)
Hoppas du får en bra dag!
Kramar