fredag 4 december 2009

Säkert först med att fira jul i år!

Idag firade vi jul hos min mamma.
Jag vet det var väldigt tidigt!
Men orsaken är att min syster Nadja, som bor i Oxelösund, inte kan fira jul med oss iår och hon ville så gärna göra det ändå.
Och ikväll var det enda datumet före jul hon kunde.
Så här fint hade mamma förberett julbordet.
Och den som känner min mor vet att man inte går från bordet hungrig iaf!
Sanna och William fick äta först.
Precis då de börjat äta så kom Nadja, hennes sambo Patrik och två av deras hundar Nemo coh Tiger.
Hundarna kom i sin iver för nära och för snabbt så Sanna fick panik och skrämde även upp William.
Sen var båda jätterädda för hundarna.
Stackars barn.
Sanna var på helspänn resten av maten även om vi höll hundarna borta från henne.
Men under kvällen släppte hennes nervositet och hon hoppade glatt runt bland famnarna.
Här Hos sin stolta moster.
Hos Patrik, som verkade bli en favorit.
Att byta eller klä på våra små har på sistone blivit en kamp på liv och död känns det som.
De vägrar ligga ner på rygg eller vara stilla alls för den delen.
Inte lätt att byta någon blöja, om det så är upp&go blöja eller vanlig, för de vägrar till och med att stå upp då det är dags att byta blöja.
Jag blir svettig bara jag tänker på att behöva byta på dem, och sen veta att man får göra samma procedur en gång till direkt då man blir klar med den första!
Idag såg det ut så här då M-P försökte klä på William efter blöjbytet.
Undrar vad de tittar på, kan det vara Nemo som ligger i soffan?
Pappas famn var tryggast, klockan hann bli mycket, alldeles för mycket, så både Sanna och William fick smaka på diverse godsaker för att var nöjda.
Här får Sanna äta sin favorit frukt för tillfället, mandarin.
En trött William hos en trött mamma i väntan på julklappsutdelningen.
William fick gosa med mormor också så klart.
Den bästa överraskningen i julklapparna kom nog från oss till min syster.
Jag hade slagit in en påse bröd med ett presentkort fast klistrad på baksidan av påsen.
Hennes min var obetalbar då hon öppnade paketet och bara såg brödet.
Hon trodde på allvar att det var det som var gåvan.
Tyvärr hade jag inte kameran redo i det ögonblicket, men hon poserar här efter att hon fått reda på vad den egentliga julklappen var.
Barnen fick bla snygga skor från moster Nadja och Patrik, som de kan springa ifrån sin pappa i under våren.
Pappa M-P fick en fritidsjacka att kunna jaga sina barn i utan att bli alltför svettig.
Från min mamma fick jag min fjärde gitarr!
Jag kanske berättar de andra gitarrernas livsöden någon gång, eller inte...
Det jag kan säga att ingen av de andra har överlevt, hoppas att denna har mer tur.
Och nej, det är ine jag som haft sönder de andra ifall du trodde det.
En timma efter barnens egentliga kvällsprocedur började barnen säga ifrån mer och mer, så då gav vi upp och packade ihop oss i bilen.
Övertrötta barn är inte lätta att handskas med men till slut sov de gott i sina sängar.
Trots god mat och trevligt sällskap så har jag fortfarande inte någon julstämning.
Hoppas att den byggs upp snart så att jag kan få njuta av adventstiden med julsånger, förväntan och längtan och allt vad det innebär.

2 kommentarer:

ankan sa...

Usch ja, känner igen det där med de problematiska blöj-/klädbytena.... när ska det gå över? Om det nånsin gör det?

Princess sa...

Du...han heter PatriCk. He he...