tisdag 31 december 2013

Nyårsafton!

Okej, dagen började då inte bäst då jag knappt fått sova inatt. Till och med maken flydde sängen, fast det berodde på hans ryggvärk delvis och inte bara på våra vildar.
Janiina har ju den senaste tiden promenerat över till oss och sen somnat om bredvid/på mig. Hon ska väldigt gärna ligga klistrad vid mig hela tiden och ibland till och med klättra upp på mitt ansikte.
Visst är det mysigt men sova gör man inte särskilt bra. Nu fick vi även besök av Sanna som la sig över våra fötter och sov vidare. Senare anslöt sig William också.
Nåja, Janiina var pigg i alla fall på morgonen liksom Sanna och William.
 De busade med varandra medan lillamamsen (det vill säga jag) bara ville sova...
Jag fick somna om något medan de åt frukost och sen lekte lite, skönt!
Sen började det bli dags att göra oss iordning för kvällen. Blev en rätt lugn eftermiddag medan maken med mor var iväg och hälsa på Johan en sväng.
William visste precis hur han ville ha håret och efter flera försök lyckades jag förstå vad han menade då han inte riktigt kunde förklara.
Men så nöjd han var över sina spikes!
Vår söta pojk, han ville bi dokumenterad från alla håll och så speglade han sig i hallen väldigt nöjd.
Väl hos familjen Beutler så hade barnen som vanligt hela övervåningen att busa runt i och det gjorde de med råge.
Janiina är fortfarande mammig så det blev lite svårt att påbörja min del av middagen då jag lovat göra förrätten.
Men till slut fick jag till det med lite hjälp från Linas mamma Greta.
Gott var det också!
Efter varmrätten, oxfile med ugnsbakade rotfrukter och hemmagjord bearnaisesås, så verkade Janiina väldigt trött så jag gjorde ett försök att få henne att sova.
Men det gick inte, var nära att hon nattade mig...
Så hon fick också vara med och njuta av efterrätten som Micke hade förberett (en till inbjuden gäst).
Janiina ville skåla hon med då vi andra hade gjort det.
Alla barnen kämpade på och höll sig vakna, vi orkade inte ens försöka att få dem att sova utan tänkte att låt gå det är ju nyårsafton.
De arrangerade ett disco med väganvisningar till publiken (oss vuxna) och sen dansade (läs hoppade) de till musiken i sovrummet på sängen. Kul hade de!
Då klockan närmade sig halv tolv började vi förbereda oss för att ta oss ut för att titta på fyrverkerierna.
Janiina verkade rätt slut så jag testade att sätta mig i soffan där Anci och Greta redan satt för att titta på Nyårsfirandet på Skansen. Det dröjde inte länge innan hennes ögonlock föll ner, men varje gång det hände så studsade hon till och försökte envist hålla sig vaken. Men tröttheten tog över till slut.
Så medan familjen och de andra gick ut för att fira tolvslaget så satt jag, Anci, Greta och Janiina i soffan och firade. Jag vågade inte ens resa mig för att titta ut genom fönstret så i år såg jag bara fyrverkerier på tv.
Då de andra kom tillbaka så fick vi glatt höra från Sanna och William att de minsann var 5år nu.
Så klart vi gratulerade dem och gav våra stora femåringar kramar och pussar.
De fick varsitt paket från familjen Beutler också.
Här har ni de nyblivna 5åringarna som glatt poserar i trappan.
Imponerad av att de lyckades hålla sig vakna hela tiden, men då vi väl kom hem vid halv två så somnade de så fort huvet nuddade kudden.
Tack vänner för en väldigt trevlig kväll och glatt sällskap samt go mat!
God fortsättning till er alla!
// Sargit

Inga kommentarer: