onsdag 1 januari 2014

5 åringar i huset!

Ja idag var det då den stora dagen. Våra små älskade 4-åriga troll blev 5-åriga troll.
Tiden går fort, för dig som inte följt oss så länge kan läsa lite kort om hur det gick till för 5år sedan i detta inlägg.
Barnen vaknade och väckte oss så småningom men de hade inte upptäckt sina presenter som jag lagt på deras stolar inatt.
Men då det blev frukost dags så såg de dem och blev så glada och nyfikna.

 Precis vad de hade önskat sig, skidor. Nu saknas bara snön också.
Efter frukost ville William skapa lite, och han visste precis vad han ville göra.
Han skulle göra en krokodil av omslaget till blåsbubblesvärdet han fick från Beutlers inatt.
M-P hjälpte honom efter hans instruktioner, så nöjd William var!
Det tog ett tag för far och son att pyssla ihop den men båda verkade trivas med det.
 Här ser ni den färdiga krokodilen, med ögon och ben och allt. Bra fantasi har han vår son, hoppas det håller i sig.
Efter lunch tog vi på oss våra kläder och gav oss ut en stund. Det var rätt kallt ute men barnen verkade inte bry sig då de hade sina blåsbubblor att roa sig med.
Länge, länge höll vi på. De verkade tycka att det var lika kul att jaga bubblor som att göra dem.
Inne i värmen blev det lite sagoläsning en stund.
Sen började barnen fråga efter fler paket, så då kom mummus (mormors) presenter fram som jag fått tidigare då hon befinner sig utomlands.
Till fikat på eftermiddagen kom min gudmor Seija och så fick vi en trevlig överraskning då Kalle dök upp.
Det blev glasstårta idag vilket uppskattades av alla utom William som hellre ville ha isglass vilket han fick.
Efter middagen, kyckling i honung och lime sås, så förberedde Sanna och William efterrätten.
Vi invigde vår chokladfondue med en massa goda tillbehör.
"Det här var den bästa 5års dagen nånsin! Godaste festmaten!" utbrast både Sanna och William då vi åt efterrätt.
 En bild på min fina man delar jag med mig också.
Det blev en väldigt trevlig och lugnt firande idag då vi har kalasen först senare då de flesta är bortresta idag av släkten och kompiskalaset tror jag knappast föräldrarna skulle upskatta om vi skule haft det idag, hihiii.
En lite söt incident måste jag ju dela med mig av.
Sanna blev jättebesviken då hon skulle hämta hushållspapper och inte nådde den utan pall, hon vägrade ta pallen då hon var ju stor nu!
Hon vart helt förtvivlad då hon inte blivit längre över natten, stackarn.
Det slutade med att jag fick mäta både Sanna och William mot väggen utanför lekrummet och visa från förra mätningen hur mycket de egentligen hade växt, vilket var rätt mycket.
Sanna blev något lättare till mods men besvikelsen försvann inte helt.
// Sargit
p.s.
bara för att vi ska minnas det så fick de även sina första skridskor av oss då de ska börja på skridskoskola snart.
De fick också nya ryggsäckar, discolampa, barbie dockor (till Sanna), bilen Finn Mcmissile från "bilar 2" (till William), väskor med lego, t-shirts samt en ny cd-spelare till sovrummet (som var alla tre barnens present).

Inga kommentarer: