lördag 11 januari 2014

5års kalas dax - del 1

Väl hemma efter skridskoåkningen så var det dags för lunch och sen dekorera tårta.
Idag var det Sanna som bestämt temat på tårtan och som fick vara med och dekorera tårtan.
Så hon gjorde de flesta av blommorna och la ut dem samt bestämde färg på grädden m.m.
Här ser ni resultatet:
Att blåsa ut varsina fem ljus gick bra för båda trollen.
Det var fullt ös sen med lek och stoj och trevligt umgänge, jag hann själv tyvärr inte umgås med alla gästerna så mycket men de såg ut att trivas bra med varandra i alla fall.
M-P hann hem från jobbet strax efter att kalaset börjat.
Sanna och William hade önskat sig en skattjakt som avslutades med fiskedamm så lite improviserat så fick alla barnen leta efter ett föremål i kök, vardagsrum och lekrum som inte hörde hemma där.
Då de hittat något så fick de lägga tillbaka det om det var fel föremål och när de hittade tandborsten, efter lite ledtråd om att det faktiskt var den de skulle hitta, så skulle de ta sig till rummet där den hörde hemma.
Där fick sen alla barnen fiska, men denna "damm" innehöll en massa konstigheter visade det sig.
Det kom stövlar, tandborstar, tandkräm, toapapper och allt möjligt som napp.
Glatt skrattande slängde vi tillbaka det vi inte ville ha (inte så pedagogiskt u miljöhänsyn men men...)
Janiina var tålmodig och när det väl var hennes tur så var hon djupt koncentrerad.
Hon fick också bottennapp och då utbrast hon spontant ett "nää ä" med bestämd min och försökte slänga tillbaka den direkt, tur då att hon fick en påse med rätt innehåll hon med tillslut.
Barnen verkade tycka det var väldigt spännande och roligt med "bottennappen" då ingen visste vad som komma skulle då de fiskade. Men i slutändan fick ju alla det dom ville ha ändå.
Tur det annars hade det blivit katastrof, hihii...
Lite dans och bus hann vi också med även efter att de flesta gästerna gått hem.
Johanna, Saga och Teresa blev kvar på middag och sen var det bums i säng för våra troll.
William ville sova bredvid Janiina igen och denna gång gick det fort, jag behövde inte ens lägga mig själv där utan satt på golvet bredvid en kort stund.
Själv satte jag igång att förbereda morgondagens tårta och lite annat.
Innan jag skulle lägga mig så tittade jag till barnen som vanligt, de såg så söta ut så jag var bara tvungen att ta kort.
Är de syskon eller är de syskon? Hihiii...
Tusen tack alla ni som kom och firade våra älskade stortroll, ser fram emot att få umgås med er en annan gång då jag också kan sitta ner en stund...
// Sargit

Inga kommentarer: