tisdag 21 januari 2014

5-års kontroll på bvc

Jag hade totalt förträngt att Sanna och William hade sitt sista besök på bvc idag, jag kom på det igår som tur var.
Så det var bara för mig att sluta tidigare idag också och hämta stortrollen igen för att åka upp till Eurostop med dem.
Sanna babblade på som bara den och anmälde sig frivillig efter en stunds tystnad på frågan om vem som skulle börja.
Båda klarade syntestet galant, även om de hade lite svårt att låta bli att peka på rätt bokstav fast det inte var deras tur medan den andre satt på stolen.
Sanna vägde 18kg och var 102,4cm
William vägde 16kg och var 103,8cm
Båda skrev stolt sina namn på ett papper också till Bea, på eget initiativ. De ville visa at de kunde.
Men då det var dags för sprutan så blev det lite svårare.
Efter en stunds övertalning så fick Bea ge vaccinationen till Sanna, hon valde själv vart hon ville ha den. Modig var hon och sticket reagerade hon inte alls på men då medlet sprutades in så sved det nog så pass att det gjorde ont och jag riktigt såg hur överraskad hon blev. Stackarn.
Detta hjälpte ju inte att övertala William att ta sprutan. Försökte muta med glass och annat men det lyckades inte.
Efter en lång stund så blev jag tvungen att till slut hålla fast han medan han fick sprutan. Jag grät inombords jag med.
De fick såklart välja i den spännande lådan med massa gnuggissar, klistermärken och ringar vad de ville ha. De fick till och med välja två stycken var men Sanna var nöjd med sin ring efter att ha tittat igenom ALLT som fanns i lådan.
Innan vi åkte hemåt så fick de den utlovade glassen. 
Efteråt så sa d flera gånger att de inte ville ha fler sprutor och undrade varför man måste ha sprutor och så vidare. Mycket prat om det verkar vara deras sätt att bearbeta det hela.
Vi kom hem samtidigt som M-P så han tog stortrollen hem medan jag hämtade hem Janiina.
Ett tag så "städade" barnen med Janiinas nya leksaker.
 Sen fick jag ett infall och så började jag och Sanna baka chokladbanankaka då vi hade så många bruna bananer och tyckte det vore tråkigt att slänga dem.
 William och Janiina hjälpte lite till också från och till. Självklart fick alla smaka på den väldigt saftiga och goda kakan till efterrätt sen.
Ikväll kom jag på fördelen med en två timmars nattning: jag hinner läsa några sidor i en bok medan jag satt där bredvid den rymningsbenägna Janiinas säng.
Nackdelen var att min rygg fick lida då det inte var särskilt bekvämt att sitta där på golvet...
Måste nog investera i en skön stor kudde eller något...
// Sargit

Inga kommentarer: