tisdag 14 januari 2014

Moster Nina, ute lek och disco

Idag kom äntligen dagen som vi och barnen sett fram emot ett tag nu. Min äldsta syster Nina kom för att hälsa på oss. Senast hon var hos oss var då vår syster Nadja gifte sig och då var inte vi hemma.
Barnen blev snabbt förtjusta i henne igen och snart nog efter lite fika så begav vi oss ut till pulkabacken.
Kul hade vi och även jag och syrran åkte några gånger med Sanna och Williams nya pulkor.
Vi hann leka lite på lekplatsen också innan kylan tvingade in oss.
Då vi kom in så spelade vi ett av barnens nya spel de fått, Mix Max. Det var länge sen.
Och kul var det.
 Janiina och jag spelade ihop, hon slog tärningen och jag skötte resten.
 Sen satte vi upp discolampan efter barnens tjat, de bytte till och med om, och sen i väntan på att maten skulle bli klar blev det disco med den nya skivan de fått av Nina i present.
 Ett tag var även jag och Nina uppe på golvet men vi orkad inte lika länge som barnen.
En liten filmsnutt på dansen bjuder vi på också.
 Bad av barn och sagoläsning stod också på schemat ikväll.
Medan Sanna och William badade så satt Nina och pratade med dem och det var något som Sanna sa som Nina inte riktigt förstod vilket hon talade om för Sanna.
Då sa Sanna "Nina täti, bilen är auto, talo är huset" och så fortsatte hon att lära ut svenska för moster Nina.
Nyttigt för barnen att få höra fler prata finska än jag här hemma.
// Sargit

Inga kommentarer: