söndag 1 december 2013

Första advent, redan!

Gott nytt kyrkoår till alla till att börja med!
Det har gått otroligt fort denna höst, och ärligt talat så har inte julstämningen ännu riktigt infunnit sig.
Men det ska väl komma det med med julmusiken och ljusen.
Så vid frukost tände vid första ljuset, i år har vi tre olika adventsljus.
Ett med stora ljus vid matbordet, ett med smala ljus vid soffbordet
 och så barnens egna som de får tända på sin adventskalender. William fick tända det första.
 Sanna fick klippa loss dagens adventspresenter.
Hon hjälpte Janiina så att hon kunde öppna sin present innan hon öppnade sin egen.
 Sen ville de öppna sina chokladkalendrar, min syster Nadja och mummu hade köpt såna till de så de har två var nu.
Men de får äta bara ur den ena så får de öppna veckans andra luckor på lördag på den andra.
 Janiina kunde knappt tro sina ögon eller mun då hon fick chokladbiten i handen, den försvann snabbt må ni tro.
 Sen ville hon öppna fler luckor och blev sur då hon inte fick...
 Därefter tillbringades resten av förmiddagen i pysslandets tecken.
 Janiina fick hålla på med pegart. Sanna har utvecklats mycket märkte jag, numera väljer hon medvetet färger då hon pärlar.
 Efter lunch försökte vi få Janiina att sova lite då hon verkade trött, men icke.
Vi gav upp då vår gäst anlände, M-P:s kollega Stefan som lovat fotografera barnen.
De tar ju inga porträttbilder eller syskonbilder på dagis längre tyvärr, och vi vill ändå ha något minne varje år på dem så tur att vi har kontakter.
Sanna fick börja att agera modell medan han testade ljuset med mera.
Hon hade riktigt bra med tålamod och satt länge framför kameran.
 Janiina ville också testa och klättrade glatt upp på stolen och satte sig som syrran.
 William gick med på några bilder, men han vägrade att ta på sig de kläder han tidigare valt ut, så det blev hans vardagskläder helt enkelt.
Vid syskonbilden utbröt små kaos då Janiina inte ville att de andra skulle vara nära henne, hon ville sitta själv. Sanna och William försökte krama och pussa henne och göra allt för att komma henne nära. Men det var Janiina inte på humör för. Få se vad resultatet blir, jag vet att Stefan är en jätteduktig fotograf men det är inte lätt med att få tre barn bra på samma bild.
Sanna ville senare att jag skulle fota henne med sin ödla på armen, hon hade inte fått nog av att sitta modell verkar det som.
Jag lyckades få Janiina att somna, rätt sent tyvärr men hellre det än en grinigt barn resten av dagen.
Min syster Tina kom förbi lagom till mellanmål och därefter blev det pepparkaksbak med stortrollen och henne. Själv sysslade jag med annat.

 Då jag tyckte Janiina sovit nog så väckte jag henne lite försiktigt, efter att hon ätit en macka så ville hon också baka pepparkakor.
Men hon var mer intresserad av att få smaka på dem än att få baka dem...
Det slank nog ner en och annan pepparkaka före middagen i hennes mage.
På kvällen bjöd vi över våra grannar Mats med barnen Alice och Frida på middag.
Trevåningssängen var populär bland barnen fast vi tjatade oss blåa att det inte var en lekplats.
Men kul hade de och det lektes mycket även i lekrummet både före och efter maten.
Vi åt tacos igen då vi hade så mycket kvar sen i fredags, nya grönsaker till bara...
Jag somnade, igen, vid nattningen. Men denna gång somnade barnen lite snabbare än igår.
Blev ingen lång kväll för mig sen då det skulle bli en ovanlig tidig väckning på måndag morgon.
// Sargit
p.s.
Fick äntligen tid att skriva om första dagen på Muminlandet i somras, fortsättning följer på sista dagarna av semester resan så småningom...

Inga kommentarer: