fredag 13 december 2013

Lucia

Som vanligt så bävade jag inför denna morgon. Att väcka barnen vid 06.00 för att hinna i tid till förskolan då det var samling 06.45 var inte något jag såg fram emot. Själv var jag upp strax före 06.00 faktiskt.
Så här söta såg de ut då jag gick in till dem.
 Efter lite knorrande och protesterande och lite bråk och skrik så kom vi till slut iväg och hann i tid.
Det var fotoförbud på Lucia tåget, man fick bara fota sina egna barn efteråt och ifall man ville fota deras vänner så var man tvungen att be om lov från föräldrarna först.
I år var första gången som Sanna och William deltog i Lucia tåget då de vägrat de senaste två åren då det varit aktuellt. De var så söta så. William var den enda stjärngossen i hela tåget, men det verkade han inte bry sig om då han gillar sin stjärngosse mössa och stjärnstav.
Denna bild tog jag vid fikat efteråt.
Som förr så var det fika i de olika avdelningarna och då valde jag att vi skulle gå till Solen, Williams avdelning, då stortrollen har de flesta av sina vänner där. Typiskt nog så var det den avdelning som inte hade någon fika vagn inne hos sig så vi fick hämta från andra rummet. Inte lätt att servera tre troll och sig själv genom trängseln men tur nog fick jag lite hjälp, så jag behövde bara gå tre varv...
Janiina hängde vid mig mest hela tiden vilket var bra då hon ju har ögoninfektion och inte ska beblanda sig med andra.
Nedan har jag fyra bilder jag fick från grannen, Mats Århammar, som så gladerligen delade med sig av dem.


 Tack för dem Mats! Tog själv inte så mycket bilder då jag hade händerna fulla med Janiina och inte riktigt hade tiden att ta kort.
Men några ögonblick fångade jag som lilla pysselstunden som barnen hade då de fikat färdigt.
 Då vi var klara hade jag svårt att få med mig Janiina från förskolan, men till slut kom vi iväg till Eurostop. Jag skulle storhandla och sen kika runt lite i affärer mest bara för att.
Började med att storhandla och då fick Janiina en banan i affären och en lussebulle som en tärna bjöd på vid "bageriet". Så hon var inte hungrig vid lunch tid så istället tog vi ett varv runt i affärer med Lina som anslöt sig till oss.
Sen då vi hade ätit så tog orken slut för Janiina så hon slocknade sittandes i min famn.
Så det var bara att kika runt lite till medan hon sov i vagnen innan vi gav oss av hemåt för att hämta hem stortrollen.
Väl hemma så ville barnen ha på sig sina Lucia kläder, denna gång ville även Janiina ha sitt på sig fast hon totalvägrat imorse.
Sen lussades det en del för mig nästan hela kvällen.
Delar med mig av vårat fina Lucia tåg som jag fick äran att bevittna hemma.
Detta är så sött, nåja inte slutet dock men annars...
Kvällen/natten avrundade jag med lite nattvandring för min del.
Alla barnen vinkade glatt och sa hejdå då jag skulle gå, men då det var sovdags hade maken fått det tufft med Janiina då hon är så himla mammig för tillfället.
// Sargit

Inga kommentarer: