torsdag 12 december 2013

Smart tjej med lokalsinne

Ibland undrar jag om barnen känner på sig när det är som mest olägligt att bli sjuk, eller som idag, när "det blir ett spännande äventyr med mammas jobb om jag får ögoninfektion".
Janiina vaknade med ena ögat igenmurad men annars hur pigg och nöjd som helst.
Så hon fick hänga med mig på jobbet helt enkelt.
Efter möte så var det dags för jullunch som i år skulle ätas på Clarion hotell i Arlanda.
En buss tog oss och mina kollegor till terminal 5 därifrån gick vi sedan till kapellet för att kika på det. Arlanda kapell firar 20år nu i december, mer om det kan du läsa om här.
Janiina var hur nöjd som helst under bussfärden och ville inte kliva av den.
Arlanda kapell är väldigt fint, jag har varit där flera gånger men nu var det länge sen senast. Har du vägarna förbi så tveka inte utan kika in där.
Janiina hade mycket att fästa blicken på, mest nyfiken var hon på alla människorna, det blev rätt fullt i det lilla kapellet må ni tro.
Då jag lämnat vagnen i bilen så undrade jag ett tag hur jag skulle orka bära Janiina hela vägen, men jag fick hjälp av Terttu som Janiina trivdes utmärkt hos.
Julmaten var väl lite si så där för min del som inte äter fisk, men några goda köttbullar och korvar fick jag i mig i alla fall.
Janiina åt mest bröd och drack mycket mjölk. Ho älskade det goda brödet de hade!
Även Lina var ju med så hon hjälpte ju självklart till också och under lunchen fann Janiina en ny vän, hennes bordsgranne Kirut.
Janiina ledsnade sen på att sita vid bordet och ville ner.
Då jag lyfte ner henne stack hon iväg med väldigt bestämda steg.
Ja följde efter på lite avstånd för att hålla koll så klart, men Janiina brydde sig föga.
Hon styrde sina målmedvetna steg genom matsalen, förbi klädhängarna och rakt till lekhörnan som vi passerat på vägen in. Inte en enda gång tvekade hon eller tittade bakåt. Bra lokalsinne hon har.
Sen lekte hon ett tag innan det blev efterrättspaus och därefter styrde hon sina steg tillbaka till lekhörnan igen.
Flera kollegor kommenterade hur bra hon skött sig att hon ju inte märkts alls, de var nog lite tveksamma då de förstod att jag skulle ha henne med mig. Men det gick ju jättebra.
Väl tillbaka så tog vi bilen ner till mitt jobb där hon somnade sedan i vagnen så då kunde jag jobba undan lite.
M-P hämtade henne senare men hon var inte lycklig över att lämna mig, en riktigt morsgris är hon.
Kom hem sent som vanligt på torsdagar och då låg alla barnen i sängen och Janiina hade precis somnat, trodde vi. Men hon vaknade till så det var bara för mig att fortsätta natta henne, nära att jag somnade men hade ju lite att göra så fick tvinga mig att vara vaken.
Lång, och alldeles för tidig, dag imorgon så bäst att få sin skönhetssömn nu.
// Sargit

Inga kommentarer: