söndag 22 december 2013

Helgens upptåg

Sanna och William skulle gå på kalas hos en av sina dagis kompisar på lördag förmiddag.
M-P fick äran att följa med dem medan jag stannade hemma med Janiina, svärmor och syster. Eftermiddagen skjutsade jag min mamma till hamnen och passade på att handla på hemvägen.
Senare kom julkrubban på sin plats med hjälp av barnen, duktiga var de. Bara Janiina som hade sin egen lilla ordning på vart allt skulle stå.

På kvällen hade vi huset fullt, vaari, Helena, Tina och Seija kom på middag. Min syster Heidi gjorde en jättegod makaronilåda! Och enkel såg det ut som.
Skriver ner så jag kommer ihåg den senare:
Stek köttfärsen, häll den i ugnsformen. Häll ner makaroner (okokta).
Koka upp vatten med buljongen (enligt vad som står på buljongpaketet), häll i ett paket mjukost (valfritt om du vill ha neutral eller med smak). Låt koka upp och häll i formen.
Strö över riven ost och grädda i ugnen i 220grader tills den får färg.
Angående hur mycket av allt, ja det beror på hur stor gratäng det blir, hihii.
Till efterrätt blev det lite gosaker, finska julstjärnor.
Lilla Roy myser i Tinas famn.
 Söndag efter frukost var det då dags att tända det sista ljuset i barnens adventskalender. Svärmor satt redan på sitt plan mot varmare klimat men jag hann i alla fall säga hejdå innan hon åkte.
Stortrollen var överens om att William skulle tända och Sanna klippa ner adventsgåvorna.
 Sen fick de titta på film. William fixade sin egen torn att sitta på.
Efter lunch kämpade Janiina länge och väl mot sömnen, men till slut gav hennes ögon upp.
 På eftermiddagen satte jag igång att baka saffransbullar med vaniljkräm i.
Blev inte fullt nöjd med den hemmagjorda vaniljkrämen, har gjort bättre förr med ett annat recept. Men bullarna blev kanongoda i alla fall!
Det har varit mycket diskussioner om vad som är det "rätta" sättet att tillreda julskinkan på.
Idag testade vi då att tillreda vår första julskinka någonsin och vi valde att koka den och sen griljera.
Jag gjorde även delarna till pepparkakshuset på kvällen. Så visst blev det en del pysslande inför julen idag.
Hann slå in de sista julklapparna samt tvätta lite också.
// Sargit

Inga kommentarer: