måndag 30 december 2013

Långpromenad och fira en 89åring

Sanna ville över till Klara och leka efter frukost. Frukosten blev något senare än vanligt men iväg kom hon.
Jag, Anci, William och Janiina tog på oss och gick på en lång promenad i det fina vädret.
På vägen undersökte William en liten stuga vi gick förbi.
 Utanför vårt mål fanns det lite is att krossa, det tyckte både farmor och William om.
Efter att vi ätit lunch på Steninge slott (eller ladan eller vad den nu kallas) och kikat runt lite i affären så började vi promenaden tillbaka igen.
William var lite trött i fötterna, förstår jag det efter den långa promenaden, så han liftade lite i Janiinas vagn.
Vår lilla promenad med lunch tog nästan tre timmar och när vi kom tillbaka var det bara att hämta Sanna och sen åka vidare för att fira Tyyne som fyllde 89år i lördags.
Både Tyyne och Arvi tycker om att få umgås med barnen och våra troll trivs hos dem också.
Efter fika så tog Tyyne fram lite lego och annat att bygga med. Det uppskattades av alla barnen.
Här visar Janiina stolt upp sin byggning för Arvi.
 Sanna mysbusar med farmor.
 William var väldigt lycklig över att Tyyne hade sparat hans byggning från förra besöket, han kom till och med ihåg vad han byggt då jag frågade honom om det innan vi åkte. Och idag fick husbåten en våning till, sen ville han att jag skulle ta kort på den från alla sidor, fram, bak, sidorna, uppifrån och underifrån. Jag gjorde som han bad om. Sanna myste lite med Tyyne också.
Innan vi skulle hem så bad vi barnen sätta sig i soffan då Tyyne ville ta kort på dem, jag passade på jag också att ta syskonbild. Janiina var dock inte samarbetsvillig.
Så klart skulle Sanna spexa till det lite också.
Då vi kom hem så överlämnade vi barnen i M-P:s vård och så åkte jag och Anci iväg på presentjakt.
Det blev ett äventyr för sig men efter att ha kört till Häggvik-Vedesta-Barkarby-Uppsala-Märsta så fann vi det vi letade efter och hann till och med handla på Maxi och tvätta bilen innan hemfärden.
Kvällen avrundade vi med lite ost, kex och glögg och film för det var vi värda efter denna dag.
// Sargit

Inga kommentarer: