måndag 23 december 2013

Husbygge, lek och julgodis

På morgonen fick barnen dekorera delarna till pepparkakshuset.
De var jätteduktiga men det var lite svårt att klämma ut kristyren så det fick jag hjälpa till med ibland efter deras instruktioner. Barnen fick bestämma hur det skulle se ut (ställde några ledande frågor de gånger de inte visste dvs gav dem två alternativ).
Sen åkte jag och barnen iväg på lite ärenden, först till Märsta centrum där vi passade på att äta lunch på grillen.
Sen åkte vi upp till Eurostop då jag lovat barnen att de skulle få leka på lekplatsen där.
Vi var inte ensamma må ni tro. Många vilda barn där, några äldre utan översyn.
Våra var rätt vilda de med men de fick inte bete sig hur som helst...
Kul hade dem, var rätt trevligt att bara vara och titta på alla stressade människor som var ute och sistaminuten handlade.
Kom på en sak till att handla så det tog vi innan vi åkte hem sen.
På kvällen när barnen somnat så byggde jag och Heidi ihop huset.
Gick smidigt med då vi slog våra kloka huven ihop, rätt nöjd med resultatet faktiskt.
 
Vi gjorde även skinka nummer två underkvällen, denna gång ugnstekt och se griljerad.
Så nu har vi en av varje så imorgon är det upp till bevis vilket som är godast.
Då alla andra gick och la sig så kunde jag inte låta bli att börja tillverka de julgodisar jag inte hunnit med; bananfudge och lakritstryffel.
Tog längre tid än jag trott men till slut blev de klara. Mumsigt goda blev de!
// Sargit

Inga kommentarer: